Reflektioner från branschförbundsmöte på Företagarna

ICF (internationella coachförbundet) har fullt ut tagit steget in som branschförbund i Företagarna och bevakar därmed svenska coachers intressen, här är några reflektioner från vårt senaste möte med de andra förbunden, möten som vi regelbundet har för att samtala kring olika branschers förutsättningar.

Först hade vi en genomgång av en enkätundersökning som gått ut till de olika branschförbunden med frågor kring nöjdhetsgrad kring arbetet i Företagarna och vår samverkan här. Överlag är de olika förbunden nöjda och samverkan fungerar bra i diskussionerna, i Företagarnas opinionsarbete och samverkansprojekt som deltagande i Almedalen. Det som fick lägre omdömen var regional samverkan, där är det svårare att få till aktiviteter. Vi i ICF har dock varit snabba på att börja samverka med Företagarnas regionala kontor och jag fick under träffen dela med mig av hur vi gjort och våra erfarenheter av att dra nytta av det. ICF samverkar regionalt mer än något av de andra förbunden, bra och något vi säkert kommer att kunna utveckla.

Företagarna arbetar med ett verksamhetsledningssystem FR2000 som bygger på kvalitetssystemet ISO 2000 och 14 branschförbund är kopplade till det, fler överväger att koppla på. Intressant att fler och fler pratar certifiering och kvalitetssäkring och jag kan konstatera att vi i ICF kommit långt i och med vårt uppbyggda certifieringssystem med oberoende assessorer och kompetensutvecklingskrav på våra coacher. Vi har ett etablerat system för certifierade coacher som dessutom fungerar globalt.

Elisabeth Tand Ringkvist gav en presentation om läget efter valet och hur opinionsarbetet går vidare i Företagarna. Det hela kan sammanfattas med att "vi är rörande eniga om att det är rörigt oenigt" och min personliga reflektion är att vi coacher behövs mer än någonsin för att hjälpa individer bringa ordning i den här samhälleliga förvirringen.

Avslutningsvis diskuterades illegal konkurrens och det framkom att de vanligaste är bluff-fakturor, kapade/stulna identiteter, svart ekonomi och ligor som arbetar med produktspecifika hot för att stärka en utvald produkt. Vi dryftade tillsammans vad och hur vi branschförbund kan göra gemensamt.

Som ordförande i ICF representerar jag stolt vår bransch i de här samtalen. Vi har tagit plats i ett sammanhang där andra branscher ser att vi är en seriös näring med tydliga kvalitets och etikregler, de är intresserade av vad vi gör och vi har möjlighet till ett brett nätverkande i företagarsverige. Här har vi en plattform för att vara till hands och visa vad vi coacher kan bidra med och jag ser med glädje fram emot att samverkan utvecklas, breddas och fördjupas.

Marie-Louise Falk
ordförande ICf Sverige