Nu presenterar vi ICF Sveriges styrelse del 1 av 8 - Astrid Gauffin

I en artikelserie i åtta delar presenterar vi branschorganisationen ICF Sveriges styrelse.

Som en service till våra medlemmar, våra framtida medlemmar, alla kunder och allmänt intresserade har redaktionsrådet pratat med var och en i styrelsen för att klargöra vem som gör vad, vilka människorna är bakom sina roller samt varför de fastnat för just professionell coaching.

Astrid Gauffin från Stockholm ansvarar för medlemsskap, kompetensutveckling och sociala medier. Hon valdes in i styrelsen 2017.

– Mitt ansvarsområde innefattar flera olika roller, säger Astrid, och utvecklar:

– En uppgift jag har är att öka medlemsantalet, det gör jag bland annat genom att kontakta alla nyutbildade coacher och informera om ICF Sverige och värdet av att vara medlem.

– För dem som redan är medlemmar fungerar jag som en serviceinstans och en övergripande informationsbank. Jag informerar om vad de olika regionerna har på gång, vad som är på gång kring våra medlemsdagar, vad som är nytt från vårt etiska råd. Jag svarar också på frågor från våra medlemmar. Ibland kanske någon annan kan svara bättre på en specifik fråga och då tar jag reda på vem medlemmen ska vända sig för att få det mest relevanta svaret på sin fråga.

– Jag tycker att det är viktigt att våra medlemmar har en person de kan vända sig till.

Astrid Gauffin följer också upp trådar på sociala medier och försöker få alla medlemmar att känna sig sedda och hörda.

– Det blir ett personligare anslag och jag har fått väldigt bra respons, det är många som tackar för kontakten.

Att Astrid Gauffin blev professionell coach föll sig naturligt. Det växte fram.

– Jag har haft ett varierat yrkesliv med många olika roller och branscher. Jag jobbade under elva år som konsultchef inom bemanningsbranschen. Det var många samtal som gick ut på ”vad ska jag egentligen göra”, så jag tog där en coachande roll utan att jag då visste vad det var.

– Därefter jobbade jag som informatör och marknadsförare en period, men jag ville jobba med människor i process så jag började med karriärrådgivning i öppna program, så stora delar av mitt yrkesliv har jag haft konsult-, rådgivande eller coachande roller. Efter företaget där jag varit career counselor gick i konkurs 2001 startade jag eget och fick nästan direkt möjligheten att hjälpa människor som blivit uppsagda från Ericsson. Det jobbade jag med i tre år.

Därefter valde Astrid Gauffin att bli professionell coach.

– Jag kände att jag ville ha ännu flera verktyg i samtalet. Jag ville bli lite vassare, i många konsultroller låg ansvaret på mig att fixa saker åt folk, när jag visste att de hade förmågan att lösa flera av sina situationer själva.

– Så 2004 gjorde jag research och fastnade direkt för coaching.

– Det bästa med att vara coach är att få göra det möjligt för klienten att titta inåt och ge stöd i processen oavsett hur den ser ut. Ibland är det viktigt att det får ta tid och ibland går det väldigt fort att utvecklas. Det har kommit naturligt för mig, säger Astrid Gauffin.