Nu presenterar vi ICF Sveriges styrelse del 4 av 8 - Margareta Brännström

I en artikelserie i åtta delar presenterar vi branschorganisationen ICF Sveriges styrelse.

Som en service till våra medlemmar, våra framtida medlemmar, alla kunder och allmänt intresserade har redaktionsrådet pratat med var och en i styrelsen för att klargöra vem som gör vad, vilka människorna är bakom sina roller samt varför de fastnat för just professionell coaching.

Margareta Brännström från Stockholm är den som ansvarar för PR och kommunikation och innehållet på sociala medier för ICF Sverige.

– Jag har som mål att skapa en större tydlighet i hur vi kommunicerar coaching, i interna diskussioner och i extern information, säger hon.

Hennes yrkesbakgrund är tudelad.

– Jag står på två ben kan man säga. Jag jobbar dels som projektledare sedan många år, efter att jag började som utvecklare inom IT 1985.

Som projektledare har jag mött medarbetare i många olika roller, med olika möjligheter och här har jag upptäckt hur styrkor och svagheter påverkar människor på olika sätt. För att slutföra projekten har det varit viktigt att ha resurser i god form och tillgodose att alla har det som de behöver för att kunna göra sin uppgift.

– Jag har alltid varit intresserad av hur människor fungerar och hur jag kan möta människor på bästa sätt.

Margareta Brännström minns hur det var då hon själv ramlade över coaching som klient då hon själv sökte personlig utveckling.

– Jag fick möjlighet att prova på det under en tid och det var både omvälvande och jobbigt, som roligt att på samma gång att få reda på så mycket om mig själv. Jag kände att jag måste bara bli coach själv också så jag började titta efter vad det fanns för kvalitetssäkrade utbildningar. Jag valde ut några ackrediterade utbildningsföretag och träffade tre av dem innan jag bestämde mig för var jag ville gå berättar hon.

Hon är ACC Certified Coach och sedan 2012 driver hon eget företag inom coaching.

– Vi pratar mycket om hållbarhet i dagens samhälle, hur coachingen möjliggör förutsättningar för hållbarhet, när området som hanteras kommer upp till ytan och utforskas vidare blir det också tydligt för klienten vad som behöver ske. Coaching går utmärkt att använda till mycket, allt från att utveckla en god idé, hitta svar i frågor, bli starkare inom ledarskap eller med personlig utveckling. Oavsett om det behövs motivation för att komma vidare, eller för att få plats och tid för idéer leder coaching till klokskaper och lärdomar, där klienten ofta får uppleva magiska stunder. Coaching får tanken, känslan och handlingen att samverka och visar vilken rörelse framåt som är viktig.

– För mig som coach handlar det om att hålla upp en vidare spegel för klienten. Det som är så spännande är att det är helt förutsättningslöst. Det handlar om klientens egna mål och att följa klienten just där den är. Att coacha handlar inte om att bestämma, forcera eller trycka på utan att ge klienten tid att utforska sina möjligheter, sätta ord på dem och formulera egna mål.

Att få bidra till att människor får tillgång till sin inneboende drivkraft det skapar möjligheter för att kunna leva meningsfullt, säger Margareta Brännström.