Spegel, spegel på väggen där…

Från Ideonbloggen, 5 december 2012:

Den italienska universitetsstaden Pisa har ju fram till idag, och i de flestas ögon, varit mest känd för sitt lutande torn. Men igår slog den nya så kallade PISA-rapporten ner som en bomb i media.

Därpå följde näst intill krigsrubriker, där man kunde konstatera att svenska ungdomars skolresultat på högstadiet är på väg ner i källaren. Resultaten gäller kärnämnen som matematik, läsförståelse (svenska) och naturkunskap. Det gäller för övrigt inte bara i jämförelse med andra länder utan även i absoluta tal.

Det ser inte bra ut, minst sagt.

Politikerna har sitt speciella sätt att bearbeta detta, nämligen genom att skylla ifrån sig. Göran Persson (s), som var skolminister när skolan så ödesdigert kommunaliserades, skyller på senare regeringar. Där satt skolministern Ibrahim Baylan (s), som nu tillsammans med Gustav Fridolin (mp) skyller på nuvarande utbildningsminister Jan Björklund (fp). Jan Björklund skyller på alla förutom på sig själv. Fridolin tycker att Björklund borde köpa sig en spegel (!).

Jimmy Åkesson (SD) skyller på invandrarna, lärarförbundet skyller på låga löner, och om man inte har något eller någon att skylla på, så kan man ju alltid ifrågasätta om PISA-studien är rättvisande.

Det vore kanske dags att lägga ner politikertjafset och ta tag i denna för Sverige så oerhört viktiga fråga. Varför inte genom en blocköverskridande uppgörelse som sätter upp en riktigt vass målsättning om att vända det sluttande planet och återigen bli en toppnation?

Inga ungdomar är betjänta av en usel skola. Sverige riskerar att tappa i konkurrenskraft samtidigt som det finns en risk för ökad social utslagning.

Ska vi kunna få till innovativa bolag även i framtiden, så bygger det på att våra ungdomar får en bra utbildning. Och för att komma dit igen krävs det hårt jobb och att man slutar upp med att skylla ifrån sig och kanske t o m klarar av att se sig själv i spegeln.

Vi har fantastiska ungdomar i vårt land, som inte vill annat än att lyckas i livet. Vi har ett ansvar att ge dem den chansen.

Hans Möller, vd Ideon