Förslag på hur Ideon kan bli den ledande innovationsmiljön i Europa tas fram

Möjligheterna att göra Ideonområdet i nordöstra Lund till den ledande innovationsmiljön i Europa utreds under hösten 2014 av Ideon AB:s VD Hans Möller. Lunds universitet, Region Skåne, Lunds kommun, Fastighets AB Briggen, Vasakronan, Wihlborgs och Medicon Village är intressenter i projektet. Projektet har nu initierats av styrelsen i Ideon AB.

Under hösten 2014 ska Hans Möller på uppdrag av och tillsammans med bland andra dessa intressenter ta fram ett förslag på hur detta skulle kunna se ut.

”Med allt det intressanta innehåll som redan finns i nordöstra Lund har vi alla förutsättningar att lyckas ta positionen som Europas främsta innovationsmiljö. Det finns många som kommer att kunna gynnas av att miljön i nordöstra Lund profileras mer, inte minst i ett internationellt sammanhang. Vi ser fram emot att prata om detta med fler intressenter, både fastighetsägare och företag”, säger Hans Möller.

Bert Nordberg, som bland annat är delägare i Sigma Connectivity och en välkänd näringslivsprofil, är entusiastisk: ”Det är på tiden att Ideon breddas och att alla goda exempel i det större området lyfts fram.”

”Axis, som föddes på Ideon redan 1984 och som har fortsatta expansionsplaner i området, ser möjligheter att ett sådant initiativ kan öka attraktionskraften för att kunna hitta talanger i framtiden”, säger Axis vd Ray Mauritsson i en kommentar.

• ray mauritsson
  • bert nordberg
  • europas främsta innovationsmiljö.
  • nordöstra lund
  • hans möller
  • ideon science park
  • innovationsmiljö

Ideon är den idealiska platsen för företag som vill växa. En plats där människor förbättrar och förfinar sina egna och andras idéer. En plats där allt är möjligt

I dag består Ideon av 120.000 kvadratmeter kontorsyta och här verkar cirka 350 företag med drygt 2.700 anställda. Ideon drivs av Wihlborgs Fastigheter AB, Lunds universitet och Lunds kommun.

Som Skandinaviens första och största plats för öppen innovation har vi 30 års erfarenhet och på Ideon har flera av landets mest framstående innovativa bolag haft sin start.