Inbjudan till invigningen av Ideon Gateway och Elite Hotel Ideon den 17 januari 2013

Press och media är välkomna att närvara vid invigningen av Ideon Gateway och Elite Hotel Ideon den 17 januari 2013. Exakta tider och vad som händer kommer vi att återkomma med, men klart är att det blir aktiviteter både under dagen och kvällen då vi bland annat anordnar en vacker invigningsgala.

Ideon Gateway är porten till det nya Ideon på mer än ett vis. Precis vid infarten till Sveriges största och första science park tornar Lunds nya profilbyggnad upp sig – 19 våningar fördelade på 74 meter, och hela 147 meter över havet.

Men Ideon Gateway bildar också symbolen för det nya Ideon; ett öppnare Ideon som hellre än att se bakåt på sina 30 framgångsrika år nu blickar framåt på kommande decennier. Ett Ideon som öppnar upp sina mötesplatser, konferenslokaler, innovationsverktyg och arbetsprocesser – och nu även hotellrum – för alla som vill vara med och bygga det framtida innovativa Sverige.

Ideon Gateway kommer att innehålla en hotell- och konferensdel som drivs av Elite Hotels och en kontorsdel som drivs av Ikano Kontor, som också äger byggnaden. De två understa våningarna kommer att vara öppna för allmänheten och innehåller restauranger, caféer, barer och andra mötesplatser. På fjärde våningen kommer det att finnas ett kontorshotell.

Elite Hotel Ideon slår upp portarna till 178 toppmoderna hotellrum och 8 konferenslokaler där den största lokalen har kapacitet för upp till 220 personer. I hotelldelen öppnar även en restaurang med 250 sittplatser, den italienska restaurangen och caféet Paolo's samt en lobbybar med fullständiga rättigheter.

”Uthyrningsgraden ligger på nästan 90 procent, vilket är fantastiskt – trots att vi har en bit kvar till invigningen. Vi har dessutom hittat den perfekta partnern i Elite Hotels och tror att Ideon Gateway är en byggnad alla lundabor kommer att få anledning att vara stolta över”, menar Fredrik Åkesson, vd på Ikano Kontor.

”Ideon Gateway ändrar färg beroende på betraktningsvinkeln och på vilket väder som råder, och det är en passande symbol för Ideon i stort”, säger Ideons vd Hans Möller. ”Som en av Europas ledande platser för öppen innovation gäller det att alltid vara i förändring för att möta en aldrig stillastående omvärld. I dag är nyckelordet öppenhet; Ideon har öppnats upp för alla, från den som vill komma hit för en inspirationsrik vistelse på Ideon Gateway till det etablerade företaget som vill samarbeta kring öppen innovation på Ideon Open”, fortsätter han.

”Elite Hotel Ideon är en milstolpe för oss. Skälen är flera. Ett av dem är det strategiska läget på Ideon Science Park som gör det möjligt för oss att erbjuda riktig fullservice till alla de företag som väljer att etablera sig här. Ett annat är att Ikano Kontor är hyresvärd. Vårt samarbete fungerar mycket bra och vi delar också många grundläggande värderingar. Ett tredje skäl är kopplingen till lärande och forskning. Elite Hotels har sitt ursprung i studentrörelsen så det känns lite som att komma hem”, säger Bicky Chakraborty, vd Elite Hotels.

Men förutom de kreativa miljöerna, den intressanta mixen av entreprenörer, forskare och riskkapitalister och den moderna tekniken – är Ideon Gateway ett miljötekniskt föredöme. Solcellsanläggningen i Ideon Gateway är exempelvis en av Nordens största och huset hämtar värme och kyla från marken.

Den 17 januari 2013 vill vi på Ideon gärna bjuda in press och media att delta när vi inviger Ideon Gateway. Kontakta Jimmy Wilhelmsson på 0708-26 33 82 eller jimmy.wilhelmsson@ideon.se för mer information och ackreditering.

För mer information om Ideon Gateways kontorsdel, besök www.ideongateway.se
Fredik Åkesson, vd Ikano Kontor, på 046-286 47 32 eller fredrik.akesson@ikano.se

För mer information om Elite Hotels, besök www.elite.se
Mikael Petersson, Hotelldirektör, på 0709-12 35 41 eller mikael.petersson@elite.se