Stort intresse för Internet of Things-konferensen på Ideon

Den 23 april äger Internet of Things-konferensen rum på Ideon och intresset är stort. Konferensen är en spännande internationell plattform där människor träffas för att dela tankar och testa idéer kring Internet of Things, wearables, e-hälsa och design. Cirka 350 personer förväntas delta, allt från ledande befattningshavare till studenter med intresse för den nya tekniken. Konferensen är ett samarrangemang med Øredev.

"Internet of Things (IoT) handlar om att allting kan kopplas upp mot internet till en så låg kostnad att det är lätt att lägga in en sensor i nästan vad som helst", säger Pär Sikö, general på Øredev.

Internet of Things påverkar oss alla på något sätt. Är man designer funderar man kanske på hur en produkt kan visualiseras, medan en företagsledare mer vill veta på vilka sätt teknikutvecklingen kan skapa nya affärer och hur affärsmodellerna påverkas. Även säkerhetsaspekten är intressant att diskutera. Detta och mycket annat diskuteras under dagen. Deltagarna får även pröva på olika saker och se nya produkter.

"Vår mötesplats syftar till att locka folk från hela världen och här har vi lyckats med att få både internationellt erkända föreläsare och en blandad publik," berättar Liza Nydén, Operations Manager på Ideon Meeting.

En av de föreläsare som deltar är Claire Rowland från England som berättar om UX (User Experience) och vad som händer med designen för användarna av Internet of Things. Deltagarna får också lyssna på Stefan Witkamp från Nederländerna som var med och grundade Homey. Homey gör det möjligt att interagera med saker i hemmet som att fjärrstyra inomhustemperaturen eller ställa in kaffekokaren innan man vaknar.

Amerikanska Caroline Lewko berättar om hur utvecklarna av IoT och wearables försöker utmärka sig och vinna marknadsandelar i det nya affärslandskapet.

Oskar Juhlin, professor i data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet och forskare för Mobile Life Vinn Excellence Center, talar om digitaliseringen av modevärlden. Svenska Moderådet representeras av Elin Frendberg som berättar om den svenska modeindustrins nya affärslandskap.

"Alla pratar om crossovers mellan design och teknik som en framgångsfaktor. Därför känns det fantastiskt att ha Svenska Moderådet i samma rum som Aurdino och andra aktörer inom Internet of Things", säger Lars Mattiasson, projektkoordinator för The Creative Plot på Ideon Innovation.

Läs mer om programmet på http://www.iotconf.se/

För mer information, vänligen kontakta Liza Nydén, Operations Manager på Ideon Meeting, telefon 0733-15 35 20, e-post: liza.nyden@ideon.se

Pär Sikö, General på Øredev, telefon 0704-86 90 40, e-post: per@oredev.org

• internet of things
  • iot
  • ideon meeting
  • liza nydén
  • claire rowland
  • stefan witkamp
  • caroline lewko
  • oskar juhlin
  • elin frendberg
  • ideon innovation
  • the creative plot

Ideon är den idealiska platsen för företag som vill växa. En plats där människor förbättrar och förfinar sina egna och andras idéer. En plats där allt är möjligt

I dag består Ideon av 120.000 kvadratmeter kontorsyta och här verkar cirka 350 företag med drygt 2.700 anställda. Ideon drivs av Wihlborgs Fastigheter AB, Lunds universitet och Lunds kommun.

Som Skandinaviens första och största plats för öppen innovation har vi 30 års erfarenhet och på Ideon har flera av landets mest framstående innovativa bolag haft sin start.