Hon representerar Sverige i EBN

Igår klev Ideon Innovations VD Anna Branten in i styrelsen hos EBN - European Business Network - en Brysselbaserad samarbetsorganisation för innovationsmiljöer i hela världen. EBN kan stärka Sveriges innovationsmiljöer ytterligare och bli ännu en plattform som Sverige kan bidra till med sina perspektiv kring stöttande av startups men också kring jämlikhet och hållbarhet.

EBN är ett nätverk av cirka 150 kvalitetscertifierade EU | BICs (affärs- och innovationscenter, inkubatorer, acceleratorer och andra stödorganisationer) och cirka 70 andra organisationer som alla stödjer utveckling av innovativa entreprenörer, startups och andra små och medelstora företag. EBN:s dagliga arbete leder till att dessa företag växer på det mest effektiva och hållbara sättet.

På EBN:s kongress “Framtidens Innovation” som gick av stapeln i Luxemburg i dagarna diskuterades till exempel ekosystem för rymdteknik, uppskalning och metoder för hållbar utveckling. Mycket fokus lades även på entreprenörerna som fick pitcha och träffa investerare. Anna ser fram emot att hämta in kunskap från Europa kring hur innovationsekosystemet kan tackla framtidens utmaningar: ”EBN har bl a drivit ett EU-finansierat projekt med experter inom hållbarhet som presenterade konkreta verktyg för att kunna hjälpa startups med att jobba mot dem globala målenberättar Anna.

Under Anna Brantens ledning driver inkubatorn Ideon Innovation projektet The Yes Way - för en jämställd och inkluderande startup- och entreprenörsvärld. EBN blir ännu en plattform som The Yes Way kan bidra till med sina perspektiv kring jämlikhet:

”Sverige i allmänhet har kommit längre kring att lyfta frågor om jämlikhet och jämställdhet högre på agendan och jag hoppas kunna hitta intressanta samarbeten som ska stärka oss ytterligare. Sen har Sverige även lyfts fram som allmänt föredöme inom innovation på kongressen och genom ett ökat samarbete med relevanta aktörer i Europa så hoppas jag att vi tillsammans kommer att stärkas i vår gemensamma strävan att kunna ge ett ännu bättre stöd åt våra entreprenörer” berättar Anna Branten.

Anna Branten

The Yes Way +46 733 31 22 10