Androids populäraste fjärrkontroll-app nu även på App Store

Unified Remote förvandlar din smartphone till en komplett fjärrkontroll med vilken du styr bland annat din dator, mus och tangentbord – och till och med dina favoritprogram. Appen blev snabbt den mest populära fjärrkontroll-appen på Google Play men nu behöver inte iPhone- och iPad-användarna vänta längre.

Svenska appen Unified Remote växte mycket snabbt till en av de mest populära fjärrkontrollapparna på Google Play – och är till slut släppt på App Store.

Med Unified Remote kan du kontrollera i stort sett allt till Windows, Mac eller Linux PC. Det finns många appar som låter dig kontrollera mus och tangentbord eller enstaka mjukvaror, men Unified Remote går ett steg längre – den har specialsydda kontroller för flera av dina favorittjänster och -program såsom iTunes, Spotify, Winamp, VLC, XBMC, Netflix, YouTube och många fler.

Unified Remote är utvecklad av Philip Bergqvist och Jakob Berglund, två svenska studenter som nyligen bildade bolaget Unified Intents för att vidareutveckla sitt koncept. I framtiden är målsättningen att Unified Remote blir en egen standard för användare och företag som vill bygga produkter för hemautomation eller enstaka fjärrkontroller för privatbruk.

- Unified Remote är mycket mer än bara en app; det är en plattform för att kontrollera uppkopplade saker. Du kan redan i dagens version skapa egna fjärrkontroller, men vi kommer i framtiden att lansera en komplett utvecklingsmiljö för dig som vill bygga egna styrsystem, säger Philip Bergqvist.

Unified Remote är gratis att ladda hem i den grundläggande versionen men det finns även en flexibel betalningsmodell för dig som vill kunna fjärrstyra fler än bara några enstaka appar.

- Grundversionen av Unified Remote är gratis och med denna får du tillgång till 13 olika fjärrkontroller. Om du vill ha fjärrkontroller även för andra program kan du låsa upp dem för en liten avgift. Det är också möjligt att köpa alla funktioner och fjärrkontroller på ett bräde för en fast summa, säger Philip Bergqvist.

Du byter lätt mellan de fjärrkontroller du vill använda. Om du inte längre behöver en av dina upplåsta fjärrkontroller, till exempel Winamp, kan du byta ut denna mot en annan – så många gånger du vill.

Unified Remote startade som ett svenskt hobbyprojekt medan Philip Bergqvist och Jakob Berglund studerade vid universitetet. I skrivande stund har appen laddats ner nästan 3 miljoner gånger på Google Play och den har mer än 100.000 betalande kunder över hela världen.

...

För mer information, se www.unifiedintents.com eller kontakta:

Philip Bergqvist, 0706-54 29 20 eller philip@unifiedintents.com
Jakob Berglund, 0703-15 58 93 eller jakob@unifiedintents.com

Fler bilder och mer material för media finns här: http://www.unifiedremote.com/press