Efficax vinnare av Naturskyddsföreningens prestigefyllda tävling

Solenergibolaget EfficaxEnergy är utsedda till vinnare i Naturskyddsföreningens tävling ’Klimatmaxa Villorna’. Företaget tecknade i höstas en avsiktsförklaring med Nibe som nu tillverkar en batch av produkter för installation under våren 2015.

Solfångarsystem blir lönsamma från första dagen med SolarFlex-teknologin och den finansieringslösning som företaget erbjuder. Att man samtidigt gör miljön en tjänst gör systemet än mer attraktivt, säger VD Erik Andersson.

Lundaforskaren Ricardo Bernardo kom på hur solfångarna både kan bli enklare och billigare att installera. Det blev grunden till bolaget EfficaxEnergy som bildades 2011. Den nya lösningen gör att konsumenterna slipper köpa dyra solvärmetankar som dagens lösningar kräver.

Med den nya produkten SolarFlex kopplas solfångaren på taket enkelt till den befintliga varmvattenberedaren inomhus. Istället för att byta ut fastighetsägarens varmvattenberedare behövs endast en mindre kopplingslåda som kopplas till den befintliga beredaren. Det gör att både material- och installationskostnader kan minskas och totalinvesteringen minskar med ca 30 procent.

Teknologin är inte bara lönsam utan har också ungefär 10% högre verkningsgrad än dagens solvärmesystem, enligt mätningar på bl.a. Lunds Universitet. Just nu letar vi efter lämpliga referensobjekt att installera noll-serien på. Det som krävs är hus med fristående elektriska varmvattenberedare, sägerAndersson.

SolarFlex har uppmärksammats när EfficaxEnergy vann Venture Cups miljö-och energipris, samt i samband med att VD Erik Andersson blev utsedd till finalist i miljardären Niklas Zennströms miljöteknikstävling. Serieproduktion beräknas starta sent 2015 och visionen är att alla ska kunna installera och tjäna på solenergi.

För mer information kontakta gärna:

Erik Andersson, VD

erik@efficaxenergy.se