Han tröttnade på böter och skapade en egen parkeringsapp

Parkeringsbolagen står i kö för att få använda Parkster – parkeringsappen utan strul

Henrik Hallgren tröttnade på parkeringsböter efter att ha fått tre stycken på bara en månad. Men istället för att klaga startade han Parkster som har utvecklat en egen betalningsapp för parkeringsbiljetter och nu väcker hans bolag de stora parkeringsbolagens intresse. I Lund har Parkster testats skarpt under våren, tjänsten håller på att startas upp i Norrköping och andra städers parkeringsbolag står på tur.

De flesta människor får då och då parkeringsböter och orsakerna är inte sällan rena misstag, som att tiden precis gått ut eller att kvittot inte lämnats tillräckligt synligt i vindrutan. Mycket tid ägnas åt att hitta p-automater och att springa mellan dem och bilen med papperskvitton – allt detta kan undvikas med parkeringsappen Parkster.

Parkster är en svensk mobilapp som gör att du aldrig behöver betala för annat än den tid du står parkerad. Appen är helt gratis och alla extrakostnader åläggs parkeringsbolaget – inte dig som parkerar. Du betalar endast för din parkering och dessutom utan att behöva leta upp någon parkeringsautomat. Du kan även förlänga din tid direkt i appen utan att behöva ta dig tillbaka till bilen. Kort sagt är Parkster alla bilisters dröm.

”Det fina med Parkster är att den är helt gratis att använda och besparar dig mycket spring – och förhoppningsvis även framtida parkeringsböter. När du anlänt till parkeringen vet appen direkt var du är och vilka priser som gäller. Du ställer in hur länge du planerar att stå där, men du kan även avbryta när som helst och betalar då bara för nyttjad tid. Parkster är parkeringsappen vi själva väntat i flera år på att någon ska utveckla, men eftersom inget hänt fick vi göra det själva”, berättar Parksters grundare Henrik Hallgren.

De parkeringsappar som redan finns på marknaden innebär alla en merkostnad för användaren som kan behöva binda upp sig på en månadsavgift och även betala transaktionsavgifter för att få parkera med appen. I Parksters affärsmodell bekostas tjänsten av parkeringsbolagen och användaren betalar bara parkeringstaxan utan extra avgifter, precis som vid en automat. I själva verket blir det billigare att parkera med Parkster, eftersom användaren slipper lägga på extra pengar för säkerhets skull och undviker att få böter.

”Ett annat problem som gärna uppstår med andra betalningslösningar är att bilens ägare inte alltid stämmer överens med förarens mobilabonnemang. Om din arbetsgivare står för abonnemanget kan det exempelvis uppstå problem om du sms-betalar parkeringsavgiften eftersom den då läggs på abonnemangets ägare och inte på föraren. Ytterligare en fördel med Parkster är att du kan registrera flera bilar i samma app, om du äger mer än en”, förklarar Henrik Hallgren.

För p-bolagen är Parksters tjänst en stor nyhet. Att erbjuda gratis telefonparkering har traditionellt sett utgjort en kostsam förbättring av kundservice. I motsats till detta erbjuder Parkster en lösning som innebär en lönsam investering för p-bolagen. Att införa Parksters tjänst är alltså något som både p-bolagen och bilisterna drar nytta av.

Parkster fungerar i dagsläget på de flesta stora parkeringsplatser i Lund, men flera svenska parkeringsbolag har nu börjat visa intresse för att samarbeta med Parkster. Appen finns tillgänglig både till iPhone och Android-telefoner och är helt gratis att både ladda hem och använda.

Parkster till iPhone: http://itunes.apple.com/se/app/parkster/id533140250?mt=8&ls=1

Parkster till Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.parkster.client.android

För mer information om Parkster, besök www.parkster.se
Henrik Hallgren på 046-285 02 91 eller henrik.hallgren@parkster.se