Killarna bakom succéappen ger tips på hur din app blir framgångsrik

En av de hetaste svenska apparna på Android heter Unified Remote och låter din smartphone agera fjärrkontroll till din dator. Det kan låta som att det går tretton på dussinet av sådana appar, men poängen är att Unified Remote innehåller stöd för alla dina favoritapplikationer på datorn och annan hårdvara; från exempelvis Spotify, Winamp och Netflix – till NFC och TellStick via WiFi eller blåtand.

Många som kopplar sin dator till vardagsrumsteven upptäcker att det är bökigt att styra den med mus eller tangentbord. Att starta dina favoritprogram med mobiltelefonen som fjärrkontroll är vanligt men egentligen handlar det då oftast om att mobilen bara blir ett alternativ till musen, inte mycket mer.

Med Unified Remote blir din smartphone en unik fjärrkontroll till varje enskild mjukvara eller maskin; i dagsläget stöds ett trettiotal applikationer eller hårdvaror och nya adderas varje månad.

Grundarna bakom Unified Remote är Philip Bergqvist och Jakob Berglund från Lund som nyligen bildat bolaget Unified Intents AB på företagsinkubatorn Ideon Innovation för vidareutveckla sin produkt. I mars beräknar de släppa en fullfjädrad iOS-version, samt stöd för Windows, Mac och Linux.

Unified Remote till Android har i skrivande stund laddats ner nästan 2,5 miljoner gånger och över 100.000 har köpt appen för 30 kronor, vilket gett Philip och Jakob en startkassa att driva utvecklingsbolaget med.

- Unified Remote har framförallt varit ett hobbyprojekt vid sidan om studierna. Men nu vill vi börja arbeta med Unified Intents på allvar. Jag är färdig med mina studier på University of Bristol i England och arbetar heltid med detta på företagsinkubatorn Ideon Innovation. Jakob kommer att avsluta sin utbildning på Lunds tekniska högskola innan han också börjar arbeta heltid, säger Philip Bergqvist.

Hur sprider man då en bra app på Android? Philip Bergqvist och Jakob Berglund har sammanfattat sina erfarenheter i tre praktiska tips.

Så underlättar du för framgång för din app på Google Play

1. Välj en marknad som eventuellt är lite mindre. Spelkategorin är fullständigt översvämmad, men det finns inte lika många appar i exempelvis kategorin Tools.
  2. Välj ett projekt som du själv vill göra och inte bara något som du tror kan bli stort. Engagemang märks – och om det inte funkar direkt är det roligare att finslipa något du gillar.
  3. Börja med en mindre gratisapp och bygg en användarbas. Användarna är dina bästa vänner, skaffa så många du kan snabbt och lyssna på dem.

Unified Remote finns att ladda ner på Google Play: https://play.google.com/store/search?q=pub:Unified+Intents

En iOS-version av Unified Remote släpps inom kort.