Ny app låter hantverkaren fakturera direkt på plats

Hantverkare spenderar många timmar varje månad med att sammanställa fakturaunderlag. Med appen MobilFakturera kan hantverkare, och andra som arbetar ute på fältet, skicka fakturan direkt på plats och kan spara många timmars arbete. Dessutom slipper företaget ligga ute med pengar onödigt länge, vilket ökar likviditeten och minskar risker.

Rickard Nilsson är förmodligen ganska typisk som hantverkare i det att han lägger runt tio timmar i månaden på enbart fakturering. VVS-branschen är traditionell, och många använder fortfarande papper och penna-metoden när de ska skicka ut räkningar till sina kunder. Nackdelarna med sådana tungrodda system är många – men ändå fick Rickard leta länge bland digitala alternativ innan han hittade MobilFakturera från Combain.

- Det är framförallt vid småjobben, från cirka 1.000 till 5.000 kronor, som jag vinner tid eftersom jag får ett effektivare flöde i administrationen. Jag skriver in jobben på min iPad och mejlar fakturan direkt på plats, förklarar Rickard Nilsson.

Många mobila faktureringssystem är dyra och passar inte fåmansföretag. Dels kostar de väldigt mycket pengar, men är också skapade för volymer som Rickard Nilsson och andra i hans bransch aldrig kommer upp i.

MobilFakturera kostar från 79:- per månad och inkluderar 10 fakturor, men givetvis finns alternativet att skicka fler fakturor varje månad. Det går även att köpa enstaka fakturor i ett paket om 20 stycken för 249:-. Alla priser är exklusive moms.

MobilFakturera laddas ner som en app från Google Play eller App Store, men går även att använda i en webbläsare. Under arbetets gång kan du löpande lägga in antal timmar, materialåtgång och dessutom synkronisera det hela med olika prislistor.

När arbetet väl är klart kan en faktura skickas iväg direkt på plats. Det går också att skicka fakturan direkt till ett factoringbolag mot en liten procentuell avgift – för ännu snabbare betalning.

- Nu slipper jag sitta med administration och fakturering på kvällar och helger, säger Rickard Nilsson.

För mer information om Mobilfakturera, besök www.mobilfakturera.se
Gustaf Larsson Ernefelt på 0706-70 64 78 eller gustaf@combain.se

För mer information om Ideon Innovation, besök www.ideoninnovation.se