Pressmeddelande -

Nya tekniska möjligheter att sälja reklamplats för hästcentrum, campingplatser och andra folkliga sommarverksamheter

Vi är i dag vana vid att jättereklamskyltar tar allt större plats i vårt samhälle. Men en annan utveckling leder mot att du kan visa reklam på i stort sett vilken skärm som helst, vilket öppnar affärsmöjligheter för lokala skärmägare och småskaliga annonsörer. Svenska OptimalBits testkör i sommar plattformen Castmill på Flyinge hästanläggning och Röstånga Camping & Bad med möjlighet till direktannonsering för lokala företag.

Castmill kommer under sommaren att testköras i större skala på Flyinge, Sveriges viktigaste hästcentrum, och på Röstånga Camping & Bad – en 4-stjärnig verksamhet som 2010 blev utsett till Sveriges bästa camping. Dessa utgör två typiskt lämpliga platser för Digital Signage-exponering med mycket folk som rör sig fram och tillbaka.

På båda platserna finns redan ett antal skärmar eller projektorer som visar realtidsinformation från tävlingar och liknande. Tanken är att Flyinge och Röstånga Camping under testperiodens gång ska erbjuda den nya exponeringsytan till potentiella annonsörer, främst lokala sådana med direkt relevans för besökaren.

Digital Signage är en term som innefattar alla elektroniska skärmar som förmedlar ett budskap. OptimalBits på Ideon Innovation i Lund har utvecklat mjukvaruplattformen Castmill, på vilken annonsörer kan lägga ut sin reklam som sedan visas på skärmar runt om i världen. Det enda som krävs av skärmen i fråga är någon form av webbuppkoppling.

”Castmill är en smärre revolution inom reklamskyltning i och med att inget annat behövs än minst en uppkopplad skärm och en välbesökt plats. Exponeringen kan skalas upp och ner beroende på hur väl reklamen lyckas, och hela tanken är att allt ska vara självkonfigurerat – poängen är att reklam via Castmill ska vara billig och direkt”, förklarar Manuel Astudillo, vd på Optimal Bits.

Flyinge är Sveriges hästcentrum med över 90 evenemangsdagar om året med tävlingar från regional till internationell nivå. I dag är Flyinge en av Sveriges viktigaste platser för alla hästvänner och har årligen över 70.000 besökare – med andra ord ett ställe att möta många potentiella kunder på.

”Det ska bli väldigt spännande att prova Castmill för annonsörsexponering. Vi kör många evenemang, flera olika utbildningar och korta kurser inom den hippologiska sektorn och vi har många erbjudanden från våra partners som vi vill kommunicera till våra gäster. Genom att använda Castmill på våra skärmar och projektorer hoppas vi kunna få ut informationen på ett effektivare sätt än förr", säger Marianne Lilja Wittbom, vd på Flyinge AB.

Röstånga Camping & Bad ligger beläget på sydsluttningen av Söderåsens nationalpark i Skåne och är en 4-stjärnig camping bestående av mer än 200.000 kvadratmeter. 2010 blev Röstånga utnämnt till Sveriges bästa camping och bjuder bland annat på pooler, vattenrutschbana, café, minigolf, lekområden, kanotpaddling, fiske, promenadvägar i skogen – och mycket mer.

”Campingbranschen är en starkt växande bransch med flest gästnätter bland Sveriges boendeanläggningar och utgör därför en mycket intressant annonsplats för annonsörer, då folk är på semester och köpvilliga. Våra förhoppningar är vi ska kunna dela Castmill med andra campingplatser och sprida våra erbjudanden mellan varandra. På så sätt kan vi skapa en synergieffekt mellan campingplatser när exemeplvis någon är fullbokad, eller om vi tillsammans i Skåne vill marknadsföra oss med olika större evenemang”, säger Jörgen Nystrand, ägare av Röstånga Camping & Bad.

Att använda Castmill i betaversionen är gratis, anmäl dig på www.castmill.com.

För mer information om Castmill, besök www.castmill.com eller hör av dig till:

Manuel Astudillo, grundare, vd; manuel@optimalbits.com eller 0733-329536
Pierre Elzouki, ordförande, delägare; pierre@optimalbits.com eller 0733-826735