Spårning i realtid - den senaste trygghetstrenden

WalkMeHome är appen som låter användaren bjuda in sina nära och kära som skyddsänglar. Skulle en hotfull situation uppstå när man till exempel är ute sent på natten, kan man genom ett enkelt knapptryck meddela sina skyddsänglar och dela sin position med dem.

Nu släpps en ny, uppgraderad version av trygghetsappen WalkMeHome på Google Play och Appstore.

Utifrån användarnas input och behov, har Xh Mobile Solutions utvecklat helt nya funktioner i WalkMeHome. Tanken är att göra appen ännu bättre och ge användarna en utökad trygghet, främst genom möjligheten att dela sin position i realtid via spårning på karta i mobilen.

Precis som tidigare kommer WalkMeHome att finnas i en gratisversion eftersom Xh Mobile Solutions teamet anser att så många som möjligt bör få möjligheten att känna sig trygga. För de mer avancerade funktionerna erbjuds nu även möjligheten att köpa månadsabonnemanget WalkMeHome Premium.

Gratisfunktionaliteter:

• Larma dina vänner genom ett enkelt knapptryck
  • Larma nödcentral (SOS Alarm) om du befinner dig i en nödsituation
  • Dela din position (vid start/larm/avslut)
  • Snabbuppringningsfunktion
  • Chatfunktion

Premium:

• Spårning: Låt dina skyddsänglar följa dig i realtid på en karta
  • Avståndskontroll: Ta reda på hur nära du befinner dig från dina vänner
  • ”Allt är OK”: Dela din position med dina skyddsänglar och låt dem veta att allt är OK med ett enda knapptryck

Spårning av vänner och familj genom ny teknik är ett alltmer uppmärksammat ämnet både i Sverige och internationellt. I januari skrev ”The Economist” en artikel om ämnet*. De tar bland annat upp en studie från Berg Insight, som beräknar att 70 miljoner amerikaner och europeer kommer att spåra familjemedlemmar via mobilen år 2016 och listar WalkMeHome som en av de mest intressanta lösningarna på marknaden eftersom den ger användaren en stor grad av kontroll.

Arne Hansson, VD på Xh Mobile Solutions, betonar att företaget lägger stor vikt vid personlig integritet: ”Vi vill ge våra användare full kontroll. Det är alltid användaren som bestämmer vem som följer en och när. Detta innebär att ingen kan få dina positionsuppgifter utan din tillåtelse.”

* http://www.economist.com/news/international/21569385-tracking-children-has-never-been-easier-nice-parents-not-privacy-chips

Xh Mobile Solutions startade på Ideon Innovation.

###

WalkMeHome finns att ladda ner gratis på AppStore och Google Play. Appen kan även användas tillsammans med SmartWatch från Sony, för att snabbt och intuitivt kunna larma när telefonen är svåråtkomlig.

För mer information om SmartWatch, besök http://www.sonymobile.com/
För mer information om WalkMeHome, besök www.walkmehome.com.

Arne Hansson, VD, på 0703-19 47 40 eller arne@xhmobilesolutions.com
Emma Henriksson, Kommunikatör, på 0725-23 13 11 eller emma@xhmobilesolutions.com