Coop är bäst i Sverige på hållbar utveckling

I undersökningen har 3183 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö- och socialt ansvarstagandet hos 151 varumärken inom 12 branscher. Bakom Sustainable Brands står medieföretaget IDG i samarbete med managementkonsultföretaget Relation Capital Partners och undersökningsföretaget Novus Group.

– Med Sustainable Brands skapar vi mättal för kommunikation kring hållbarhetsarbete och för upp hållbarhet på agendan som en affärsmöjlighet snarare än ett hot. Det måste finnas ett tydligt ekonomiskt syfte med hållbarhetsarbetet, annars kommer företagens satsningar aldrig bli långsiktiga, säger Erik Hedén affärsområdeschef för IDG Research.

Basen för undersökningen är de 10 principer som finns i FN:s Global Compact och som behandlar företagens ansvar för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkande av korruption. Målet med undersökningen är att visa på vikten av att arbeta mer affärsorienterat med hållbarhetsfrågorna och kommunikationen kring dessa.

– Det handlar inte om att ”grönmåla” varumärket, utan om att våga kommunicera att företaget tar frågan på allvar och genuint anstränger sig för att ställa om verksamheten, även om man inte nått ända fram ännu, säger Tomas Zimmermann, VD på Relation Capital Partners.

Ett tydligt resultat är att svenska företag generellt uppfattas som duktiga på hållbarhetsarbete bland konsumenter, oavsett bransch. Även i de branscher där konsumenternas inställning generellt sett är negativ, uppvisar svenska företag ett försprång gentemot utländska företag och faktum är att alla branschvinnare är mer eller mindre svenska i grunden.

– Frågan är om svenska företag verkligen är bättre på hållbarhet än utländska, och om inte - vilka risker innebär i så fall resultatet för de svenska företagen? Att säkerställa att företagets kunder grundar sin uppfattning på verklig kännedom bör vara ett intressant nästa steg för dessa företag, säger Erik Hedén.

En annan insikt är att svenska konsumenter anser att företagens hållbarhetsarbete har en betydande påverkan på deras köpbeslut idag, och att de tror att de kommer att påverkas ännu mer på tre års sikt. Det bekräftar vikten av att företagen förstår att kundernas uppfattning driver deras ekonomiska verklighet.

Mer information om Sustainable Brands 2011:

3183 svenska konsumenter mellan 16 – 79 år ombads svara på hur de uppfattar och bedömer det miljö- och sociala ansvarstagandet hos 151 varumärken inom 12 branscher. Undersökningen genomfördes under sista kvartalet 2010.

Resultat & bilder/logotyp:

Ladda ner hela rankingen och bilder/logotyper på www.sustainablebrands.se

Kontaktuppgifter:

Erik Hedén, Affärsområdeschef  IDG Research. 0708-65 13 97 (erik.heden@idg.se)

Per Rosengren, Direktör hållbar utveckling Kooperativa Förbundet, 0706-431843 (per.rosengren@kf.se)

Ola Fernvall, Presschef ICA Sverige, 0702-785840 (ola.fernvall@ica.se)

Linn Fortgens, Ansvarig för hållbarhetsfrågor Volvo Cars, 031-591902 (lfortgen@volvocars.com)

Katarina Lindström, Pressansvarig Arla Foods, 0734-29 52 72 (katarina.lindstrom@arlafoods.com)

Ylva Magnusson, PR-chef IKEA Sverige, 0733-53 12 97 (ylva.magnusson@ikea.com)

• sustainable brands
  • idg research

Fakta om företagen bakom Sustainable Brands 2011

IDG Research är en avdelning inom mediekoncernen IDG, International Data Group AB (IDG). IDG Research arbetar med undersökningar och ratingar av bolag. Företaget är huvudpartner och finansiär av Sustainable Brands 2011. IDG är världens största mediehus inom IT, teknik , miljö och affärer med över 25 varumärken på den svenska marknaden, exempelvis Computer Sweden & Miljöaktuellt. Läs mer på www.idgmedia.se.

Relation Capital Partners hjälper företag att identifiera och genomföra en strategi för hållbar utveckling som balanserar företagets övergripande mål, marknadens förutsättningar och intressenternas förväntningar. Läs mer på www.rcpartners.se.

Novus Group är ett av Sveriges ledande undersökningsföretag. Under valrörelsen 2010 var Novus Sveriges mest citerade undersökningsföretag i svensk media. Novus har bred kompetens inom undersökningar och hjälper sina företag att gå från åsikt till insikt. Läs mer på www.novusgroup.se.