Enkel trojan lurar fem av åtta virusskydd

Känner du dig trygg med ditt virusskydd? Glöm det. TechWorlds unika test visar att endast tre av åtta virusskyddsprogram hindrar en enkel trojan från att stjäla dina känsliga dokument.

Det finns många tester av virusskyddsprogram som utvärderar hur många redan kända former av skadlig kod som upptäcks av produkten. Det här har lett till attvirusskyddsprogram är väldigt duktiga på just detta. Men ett problem som växer i dag är riktade attacker, specialskriven och skadlig kod som inte är känd!

Vårt test utvärderar hur bra skyddprogrammen är på att upptäcka och skydda oss som användare från detta ökade hot. Resultatet är tyvärr väldigt graverande. Endast tre av åtta testade produkter, från de största leverantörerna, skyddar din dator. Resten släpper igenom den skadliga koden och sprider din privata och känsliga information.

Totalt 16 produkter har testat i detta stora och oberoende test. En version avsedd för hemanvändare och en avsedd för mindre och medelstora företag. Leverantörer som finns med i testet är; Microsoft, F-Secure, Kaspersky, McAfee, Panda, Sophos, Symantec och Trend Micro.

För hemanvändare är F-Secure Internet Security 2011 och Symantec Norton 360 de bästa valen. Företagsanvändare bör förlita sig på Kaspersky Workspace Security och Trend Micro Office Scan, visar testet.

Hela testet läser du i TechWorld #9 som finns i välsorterade tidningskiosker på tisdag 2/11!

Mer information
Kontakta chefredaktör Magnus Aschan, magnus.aschan@idg.se, 08-453 62 94. Besök även www.techworld.se.

• techworld
  • virus