IDG lanserar Life Science Sweden! Och blir ledande inom Biotech, Medtech och Pharma

Nu blir Biotech Sweden Life Science Sweden och därmed den ledande informationskanalen för de 40 000 pesoner som idag arbetar inom svensk life science. Via tidning, onlinebevakning, nyhetsbrev och event får målgruppen oberoende bevakning av forskningen, affärerna och människorna inom life science.

Lanseringen och förändringen av tidningens bevakningsområden följer helt marknadens utveckling och speglar den verklighet som företagen och forskarna lever i just nu. Framtidens individanpassade medicin kräver mer samarbeten mellan läkemedelsutveckling, diagnostik och avancerad medicinteknik och gränserna mellan branscherna biotech, medtech och pharma suddas ut mer och mer för var dag som går.

- Det här är ett område där det händer enormt mycket just nu med stora strukturomvandlingar. Vi vill ge våra läsare den bevakning och analys som behövs för att klara omställningarna och efter många och långa diskussioner med personer i branschen har vi landat i att det görs bäst under samlingsnamnet life science, säger Ingrid Heath, chefredaktör för Life Science Sweden.

40 000 personer arbetar inom svensk life science, det vill säga inom något av områdena bioteknik, medicinteknik eller läkemedelsindustri.

- Att regeringen precis meddelat att de satsar två miljarder kronor på life science de kommande åren visar också att området är politiskt prioriterat och har framtiden för sig. Vår unika kombination av vetenskaps- och affärsjournalistik kommer vara viktig för att följa upp de stora satsningar som nu görs, säger Ingrid Heath.

I samband med namnbytet har tidningen också fått en ny form som tagits fram tillsammans med designbyrån Mambojambo, som bland annat även jobbat med Passion for Business, Cloud Magazine och Internetworld.

Det första numret av Life Science Sweden kommer ut den 18 september och innehåller bland annat:

- Storägarna dominerar: 245 storägare i 67 börsnoterade life scienceföretag analyserade

- Ett tufft år för Alzhemierforskningen: därför har flera stora bolag tvingats lägga ner sina Alzheimersprojekt.

- Intervju med Steven Burrill: stor amerikansk entreprenör och investerare som berättar om de förändringar branschen står inför och varför han tror Sverige kan leda den utvecklingen globalt.

För frågor kontakta: Ingrid Heath, chefredaktör, på 0701 74 76 33.