IDG lanserar ny sajt – värvar bloggare från Café

Idag lanseras m3.se, Sveriges nya sajt om teknik för early adopters. Den nya sajten är redaktionellt driven med videocasts, ett personligare tilltal och en profilerad bloggduo som värvats från Café.

Idag delas tidningen M3 och sajten M3.SE i två fristående varumärken med två egna chefredaktörer. I och med detta sker en storsatsning på den nya sajten M3.SE, som fått en helt ny form, ökad volym på producerat innehåll och en breddning av bevakningen.

– Vi har under lång tid sett att vi har två olika målgrupper i papper och på nätet, det är dags att serva dem på olika sätt. När M3.SE står på egna ben kommer den att kunna vara en 100 procent digital produkt med alla styrkor det innebär. Vi får ett snabbare, personligare och mer entusiastiskt tilltal, säger Daniel Sjöholm, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Moderna early adopters spenderar större delen av sina liv uppkopplade framför en skärm av något slag. Teknik och internet ligger till grund för deras nyfikenhet. Gaming i någon form är en naturlig del av livet och de vill ha koll på de senaste apparna, de hetaste tjänsterna och smartaste tillbehören. Populärvetenskap är ett kittlande ämne för målgruppen och får därför en egen plats på nya sajten.

– Dagens teknikentusiaster behöver en sajt som har koll på läget, OCH HAR humor, attityd och personligt tilltal. Nya M3.SE är deras sajt. Här kommer vi att ha tester, topplistor, blogginlägg, artiklar och nyheter. Dessutom kommer vi att storsatsa på video i form av tester, vodcasts, appar med mera, berättar Daniel Sjöholm.

Ett nytt format är tv-showen ”Piloten” med Daniel Sjöholm och Simon Arons, den bygger vidare på programledarnas populära podcast.

Redaktionen består av Daniel Sjöholm, Simon Arons, Elina Blom, Pontus Gunnarsson och André Stray, prylgalningar som själva är del av målgruppen. Dessutom har M3.SE gjort klart med it-profilerna Daniel Goldberg och Linus Larsson som nya bloggare på sajten. Goldberg och Larsson är författare till de uppmärksammade böckerna ”Svenska hackare” och ” Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka”. De har till idag drivit en blogg hos Cafe.se men väljer nu att flytta den till M3.SE.

– Det är grymt roligt att Daniel och Linus väljer att komma med på satsningen på nya M3.SE. De är starka profiler i branschen och kommer att tillföra mycket spännande material som passar perfekt för nya M3.SE när deras blogg drar igång i slutet av maj, säger Sjöholm.

Den nya formen till M3.SE är utvecklad av webbyrån Oxys. Arbetsgruppen består av: Martin Roos (creative director) och Rebecca af Ugglas Åberg (produktionsledning).

För mer information kontakta:
Daniel Sjöholm
Chefredaktör och ansvarig utgivare