World Cup i speedskiing på Idre Fjäll

På bild, Sanna Tidstrand

Den 15-17 mars genomförs både SM och världscupstävlingar i speedski på Idre Fjäll. Världseliten av speedskiåkare kommer då att kasta sig utför nordens brantaste preparerade pist Chocken på Idre Fjäll. Här kan ni se både fjolårets vinnare Klaus Schrottshammer och vår egen svenska stjärna Sanna Tidstrand från Sörsjön.

Chocken är fantastiskt fin i år, många av de aktiva har redan givit positiva kommentarer på backens preparering vilket bådar gott för höga farter under helgens tävlingar. Speedskiåkarna brukar normalt komma upp i farter kring 170 - 180 km/h i Chocken, backreckordet är dryga 177 km/h.

Under onsdagen den13/3 kommer även gästerna få möjlighet att prova på speedskiing men då i en något snällare backe, Västbacken.