IDUN Minerals lanserar nytt kommunikationskoncept

Internationellt växande makeup- och hudvårdsmärket IDUN Minerals lanserar ett nytt kommunikationskoncept, framtaget av reklambyrån Brindfors. Det nya konceptet ska tydliggöra varumärkets nordiska ursprung och få fler att få upp ögonen för ren makeup utan onödiga tillsatser.

– Vi har vuxit otroligt mycket de senaste åren och som svenskt varumärke på en internationell marknad blir det allt viktigare att lyfta vårt ursprung. I vårt nya koncept har vi valt att tydliggöra det nordiska, rena och naturliga, men med ett modernare uttryck än tidigare, säger Gabriella Sjödin, marknadschef för IDUN Minerals.

Konceptet, som lanseras i februari, bygger på ett kollage av nordisk natur tillsammans med olika modeller. Det kommer att synas i IDUNs samtliga kanaler, allt från print och utomhus till online och butiksexponering.

– Vi ville skapa ett nordiskt uttryck utan att fastna i en förlegad bild av hur en nordisk person ser ut. Därför lät vi naturen placera oss geografiskt, och modellerna visa den palett av utseenden som representerar befolkningen i dag, säger Rachel La Chenardiére, kreatör på Brindfors.

Samarbetet mellan IDUN Minerals och Brindfors inleddes hösten 2017 efter en pitch där makeup- och hudvårdsföretaget sökte en ny kommunikationspartner.

– Vi fick en väldigt bra känsla av Brindfors, både från vad de gjort tidigare och hur de tog sig an vår brief om hur vi tillsammans ska lyfta IDUN Minerals som varumärke till nästa nivå, säger Gabriella Sjödin.

IDUN Minerals har sålt och utvecklat mineralkosmetik sedan 2011, och distributionen sker i huvudsak via apotek. Hösten 2017 breddade företaget sitt sortiment med en serie veganska hudvårds-produkter som även riktar sig mot män.

Parallellt med de svenska framgångarna har IDUN Minerals haft en stark internationell tillväxt och företaget är idag etablerat på 14 marknader, däribland de nordiska länderna, Frankrike och USA.

– Vår vision för 2018 är att fortsätta växa globalt. Vi får nästintill dagligen förfrågningar från distributörer ute i världen som vill sälja IDUN Minerals. Vi är såklart oerhört stolta att det finns en så pass stor internationell efterfrågan på vårt varumärke och rena skönhetsprodukter, säger Gabriella Sjödin.

Arbetsgrupp Brindfors:

Rachel La Chenardiére, copywriter

Henning Wijkmark, copywriter

Henrik Almqvist, AD

Jonas Dahlquist, strateg

Cecilia von Uexkull, produktionsledare

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gabriella Sjödin, marknadschef IDUN Minerals

Tel: 0709 22 72 20 E-post: gabriella.sjodin@idunminerals.com