Få en skinande båt med en klar testvinnare

Det finns en hel del att göra innan du äntligen kan lägga båten i sjön. Att dessutom hålla båten fin hela sommaren kan kännas desto svårare. Därför listar vi, med vår testvinnare ABNET i spetsen, våra bästa tips för en skinande båt.

1. Börja med att späda ut ABNET med vatten i en sprayutrustning – här gäller det att välja rätt dosering beroende på nedsmutsningsgrad. För underhåll eller lätt smuts, använd 5 procent, grovrengöring 10 procent och för djuprengöring med ingrodd smuts 20 procent.

2. Använder du hink blir vattnet smutsigt redan efter första gången du doppar ner redskapet i hinken, dessutom förstörs produktens formula. Med sprayutrustning är formulan alltid ren, du slipper huka dig ner och det är enklare att dosera vilket gör att du inte slösar på rengöringsmedlet.

3. Spraya nedifrån och upp, låt medlet verka ett par minuter, bearbeta med borste vid behov och spola sedan av med högtryck. Nu har du en ren yta.

4. Ta bort fläckar på mjuka ytor – dynor, ryggstöd, mattor – spraya rikligt på fläcken och bearbeta med svamp eller borste, torka upp med handduk eller våtdammsugare. Tänk på att rengöra hela ytan, eftersom du annars riskerar att få en ”ren fläck” och annan smuts sitter kvar på resten av ytan.

5. När du rengör skinn är det viktigt att återfetta - spraya på ytan, arbeta in lösningen med en ren, fuktig mikrofiberduk och torka.

Testvinnaren för yrkesmässiga resultat

I senaste numret av Båtliv testades åtta olika rengöringsmedel för båtar – där ABNET blev testvinnare. Bland annat för att det kan användas på alla ytor som tål vatten och att medlet är snabbverkande, fri från gifter, blekmedel och silikoner. – ABNET Professional är en produkt som bara yrkesfolk hade tillgång till men nu kan en privatperson tvätta med samma resultat som proffsen, säger Perya Khalit, VD på ieasysystem North AB.

Även i det senaste numret av Praktiskt Båtägande fick ABNET goda omdömen av flera stora aktörer på marknaden. – ABNET rengöring är utvecklad med ekologiska formler, är biologiskt lätt nedbrytbar och ersätter en rad olika rengörings-, avfettnings- och fläckborttagningsmedel, säger Anders Johem, försäljningschef Byggplast och Båtprylar i Sverige AB.

• Ekonomi

ieasysystem North AB har nordisk generalagentur för varumärket ABNET® med produktion och sluttillverkning i Sverige. Sedan 1980-talet har vårt laboratorium Socité de la Vigie forskat och utvecklat ett multifunktionellt rengöringsmedel under varumärket ABNET® för den professionella industrin på den globala marknaden.

Resultatet är ett rengöringsmedel med brett spektrum av tillämpning, hög prestanda, miljöeffektivitet och ekonomiska fördelar för krävande användare såväl som vardagligt underhåll för privatpersoner.

Agenturer:
ABNET, Michelin tillbehörsprogram, WRC serien, Animals&Cars och Air Wick Auto.

Läs mer på www.ieasy.se

Perya Khalit