Föräldrar oroas av sina egna sociala medievanor

Föräldrar hör till de flitigaste användarna av sociala medier på kvällstid. Men ljuset från skärmen gör det svårare att sova, och en av fyra föräldrar är också oroliga för att vanan hindrar dem att vara sociala med familjen.

Smarta telefoner och sociala medier är numera en självklar del av familjelivet. Både föräldrar och barn använder dem varje dag, även strax innan det är dags att gå och lägga sig. I en undersökning från försäkringsbolaget If säger 74 procent av de svarande föräldrarna att de brukar använda sin smarta telefon i sängen – en av tre säger att de gör det varje kväll.

Men forskning visar att sängsurfandet kan vara dåligt för nattsömnen – ljuset från våra telefoner och läsplattor gör nämligen att kroppen producerar mindre av sömnhormonet melatonin.

– Det blå ljuset från skärmarna lurar kroppen att det är dag, vilket gör det svårare att komma till ro. Det har en direkt negativ påverkan på sömnen, säger Helena Kubicek Boye, sömnexpert och psykolog.

Sömnbrist påverkar hälsan på flera sätt. Förutom att risken ökar till exempel hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes kan det också leda till fler olyckor.

– Studier visar till exempel att det är nästan lika farligt att köra bil riktigt trött som att köra rattfull, säger Mariah Hohenthal, skadeexpert på If.

Att kolla Facebook eller Instagram alldeles innan man ska sova är faktiskt vanligare bland föräldrar än bland befolkningen i stort, enligt undersökningen. Men fler föräldrar oroar sig också för vad vanan får följder.

I hushåll med barn säger sex av tio att de själva tänkt att de använder sociala medier för mycket – 15 procent tror att det gör att deras familj blir lidande.

Men föräldrar tänker inte bara på hur de själva sitter vid skärmarna innan läggdags. 34 procent säger att de ofta eller ibland oroar sig för att sociala medier ska förstöra deras barns sömn. Ungefär hälften av de föräldrar som brukar tänka på detta har också regler för vid vilken tid barnen måste lägga ifrån sig mobiler och surfplattor.

– Lösningen behöver inte vara att sluta med sociala medier helt, utan att helt enkelt lägga ner dem lagom långt innan läggdags. Att ge kroppen tid att ställa in sig på att sova är lika viktigt för både barn och vuxna, säger Helena Kubicek Boye.

Fler resultat från undersökningen:

• 36 procent av föräldrarna i undersökningen säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier. Detta svar är vanligare bland kvinnor än bland män.
  • 19 procent anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn. Detta är något mer vanligt bland kvinnor än bland män.
  • 25 procent i åldern 15-29 skulle vilja ha en teknik som stänger av all social media efter hens vanliga läggtid.
  • Om föräldrarna i undersökningen inte hade tillgång till sociala medier kvällstid skulle många antingen läsa eller titta på TV mer.
  • 36 procent av de svarande i undersökningen sover mindre idag än för fem år sedan
  • 37 procent tror själva att sömnbrist är ett hot mot deras hälsa.
  • 86 procent av Sveriges befolkning använder sociala medier, enligt undersökningen. I åldersgruppen 15-29 är siffran 91 procent och i gruppen 61+ är siffran 79 procent.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5-10 februari 2016 har sammanlagt 3 028 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15-74 år i Sverige.

För ytterligare information: Tobias Edlund, Presskontakt. Mobil: 070 858 97 86.

• Hälso-, sjukvård

• mobil