Fyra av tio bilförare stannar inte alltid vid övergångsställe

En undersökning från försäkringsbolaget If visar att fyra av tio bilförare inte alltid stannar för att släppa fram fotgängare vid övergångsställen. Den så kallade zebralagen kom till för att skydda fotgängarna, men om lagen inte följs lever fotgängarna farligt.

Försäkringsbolaget If har frågat 3 049 bilförare om de stannar vid övergångsställe för att släppa över fotgängare. 37 procent uppger att de inte alltid stannar.

- Trots att lagen varit i kraft i många år verkar inte alla bilister förstå att de är skyldiga att stanna vid övergångsställena. Undersökningen visar att fotgängare fortfarande svävar i fara, säger Iréne Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsexpert vid If.

Att så många inte följer lagen kan få tragiska konsekvenser. Under 2009 omkom totalt 44 fotgängare i trafiken.

- Fotgängare är en särskilt utsatt grupp. De är oskyddade och skadorna kan bli mycket svåra. Resultatet av undersökningen visar att fotgängare lever farligt vid övergångsställen, ett ställe på vägen där de borde kunna känna sig trygga, säger Iréne Isaksson Hellman.

If försäkrar nästan var tredje bil i Sverige.

Undersökningen gjordes av Yougov i sep/okt 2010.

För ytterligare information:
Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige
E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.

• Undersökningar

• fotgängare