If skänker överfallslarm till utsatta kvinnor

Antalet anmälda sexualbrott har ökat med 43 procent de senaste 10 åren enligt BRÅ. If engagerar sig i frågan genom att ikväll dela ut 500 överfallslarm då "Stadsbrudarna" ska nattvandra i Humlegården i Stockholm. Förra året våldtogs 555 flickor och kvinnor utomhus i Sverige. Ytterligare 214 försök till våldtäkt utomhus anmäldes. I en tredjedel av polisanmälningarna om sexualbrott var offret under 15 år enligt statistik från Brottsförebyggande Rådet (BRÅ). – Det sexuella våldet mot kvinnor är av de stora samhällsproblemen. Det räcker inte längre med att polis och politiker arbetar för att motverka trenden, det är dags för hela samhället att reagera, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef på If Skadeförsäkring. – En naturlig del av försäkringsverksamheten är att verka för ett samhälle där alla kan leva i trygghet. Därför engagerar sig If i den här frågan. Kvinnor har rätt att känna sig trygga på gatorna alla tider på dygnet, säger Torbjörn Magnusson. If är huvudsponsor för Fryshuset som bland annat driver alternativa och framgångsrika projekt som Lugna Gatan och United Sisters, som bidrar till en tryggare närmiljö. För ytterligare information: Caroline Uliana, Pressekreterare Sverige. Mobil: 070-628 23 63 If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2004 till 38 miljarder svenska kronor. Antalet anställda är 6 800 varav 1 800 i Sverige. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. www.if.se