Ifs Säkerhetsnål uppmärksammar arbete för unga ensamkommande

Försäkringsbolaget If delar ut stipendiet Säkerhetsnålen till Omid Mahmoudi, 22, grundare av föreningen Ensamkommandes Förbund. Han mottar stipendiet för sitt engagemang kring att hjälpa nyanlända ungdomar att integreras i samhället. Prisutdelare är ordföranden i Svenska FN-förbundet Aleksander Gabelic.

Omid Mahmoudi, 22 och en av grundarna av Ensamkommandes Förbund, tar emot Ifs Säkerhetsnål på 50 000 kr.

– Det är en stor ära att ta emot stipendiet Ifs Säkerhetsnål. I forum där det pratas om ensamkommandes rättigheter har ofta de asylsökande själva saknats. Vi finns för att ge dem en röst och på så vis bidra till bättre integration och representation på lika villkor, säger Omid Mahmoudi.

Omid Mahmoudi tillhörde den förtryckta minoritetsgruppen hazarer och flydde ensam som 16-åring till Sverige från Afghanistan 2011. Året därpå startade han Ensamkommandes Förbund tillsammans med Omid Akabari, Ali Yousefi, Abbas Jafari och Farhad Abbaszadeh, Förbundets syfte är att göra ensamkommandes röst hörda i samhället och bidra till integration genom sociala nätverk. Idag har förbundet 14 lokalföreningar över hela landet.

Knappt fyllda 18 år hade Omid Mahmoudi också skrivit självbiografin "Oskyldiga brottslingar – ögonblicksbilder från Kabul och en evighetslång flykt” som handlar om Afghanistan och flykten därifrån.

Sedan han kom till Sverige har Omid Mahmoudi också startat flera företag, bland annat inom utbildning, familjeplacering och stödboende samt tolkförmedling.

– Omid Mahmoudi har lyckats använda sina erfarenheter från en svår uppväxt och en farlig flykt från hemlandet till att bidra till att många unga ensamkommande får förutsättningar för en bättre och ljusare framtid i Sverige. Jag är stolt över att tilldela honom stipendiet Ifs Säkerhetsnål 2016, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

I år firar Ifs Säkerhetsnål 10-årsjubileum. Stipendiet, som stöttar och uppmärksamma unga sociala entreprenörer, har under åren delats ut till bland andra föreningen Maskrosbarn, Unga Spelmissbrukare och Barnrättsbyrån.

Om Ensamkommandes Förbund

Ensamkommandes Förbund är ett partipolitiskt och religiöst obundet förbund som består och drivs av självorganiserade ensamkommande ungdomar från olika länder. Förbundets syfte är att göra ensamkommandes röster hörda i samhället, få ett värdigt bemötande i asylprocessen samt erbjuda ensamkommande ett socialt nätverk. Förbundets sociala arbete innefattar en stor variation av aktiviteter; allt ifrån idrotts-, musik- och teaterprojekt till läger, kulturfester, studiecirklar och föreläsningar. Förbundet startades 2012 och registrerades som förening 2013. Idag har förbundet 14 lokalföreningar i hela landet.

Ifs Säkerhetsnål

Ifs Säkerhetsnål är ett stipendium på 50 000 kronor som från försäkringsbolaget If delas ut till en ung person som brinner för att stötta och hjälpa andra unga i svåra situationer. Stipendiet delas ut en gång per år. I år är det 10-årsjubileum för stipendiet. Därför kommer årets nominerade tillsammans med tidigare vinnare att bjudas in till en inspirationsdag i Stockholm. Tanken med dagen är att deltagarna ska få lyssna till varandra och andra inbjudna inspiratörer, och delta i praktiska övningar som kan ge nya verktyg för att utveckla sin verksamhet.

• ifs säkerhetsnål
  • säkerhetsnålen