Kvinnor och män ser olika orosmoln på semesterhimlen

Inför semesterresan är sjukdom och brott det som vi oroar oss mest för, visar en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort. Men det finns skillnader när man tittar till kön - män är mer oroliga för att kostnaderna ska dra iväg, medan kvinnor är mer flygrädda och oroliga för att förlora bagaget.

Att resa bort är för många ett bra sätt att koppla av på semestern. Men resan kan även leda till viss oro. 3 583 personer har medverkat i undersökningen från If som tagit reda på vad vi oroar oss mest för inför resan. Undersökningen visar att män och kvinnor oroar sig för olika saker.

– Vi alla kan drabbas av resfeber då och då. Många kan känna rädsla för att förlora kontrollen när man reser till ett främmande land. Men tydligen oroar sig män och kvinnor för olika saker. Det kan vara bra att ha i åtanke när man reser med partner av motsatt kön, säger Caroline Uliana, informationschef på försäkringsbolaget If.

Sjukdom är det som vi oroar oss allra mest för inför resan, särskilt kvinnor. Nästan hälften av alla kvinnliga deltagare svarar att de är oroliga för det, medan motsvarande siffra hos männen är 38 procent.

Det näst vanligaste svaret i undersökningen är att utsättas för brott. En tredjedel av deltagarna oroar sig för att drabbas av till exempel inbrott på hotellrummet, råka ut för ett överfall eller bli bestulen.

Mer än var tionde man svarar att han oroar sig för höga kostnader och förseningar. Var tionde kvinna uppger att hon är rädd för själva flygresan.

– Medan männen oroar sig för ekonomin, verkar kvinnorna vara mer bekymrade över hälsan. Olika fokus kan leda till att man prioriterar lite olika. Det kan exempelvis vara bra att i förväg planera hur stor resekassan bör vara så att man slipper onödiga diskussioner under resans gång, säger Caroline Uliana.

Bland kvinnorna är det också betydligt vanligare att oroa sig för att bli av med väskan. Att förlora bagaget är den tredje mest vanliga saken som kvinnor oroar sig för. Hos männen hittar vi istället ”dåligt väder” på samma placering - mer än var femte man oroar sig för det.

– Allt kan man inte påverka. Men en god planering och bra förberedelse är ett gott tips för den som ska åka utomlands och vill minimera antalet överraskningar, säger Caroline Uliana.

Det här oroar vi oss mest för inför resan (flera svar kunde väljas):

KvinnorMänTotalt
Sjukdom46%38%42%
Att utsättas för ett brott28%28%28%
Dåligt väder18%21%19%
Att förlora bagaget19%15%17%
Dåligt boende17%17%17%
Dålig mat 14%15%14%
Dyrare än beräknat9%12%10%
Förseningar7%10%9%
Flygresan11%5%8%
Farlig trafik4%7%5%

If har samlat några tips för att minimera oro inför avresa:

• Ta reda på så mycket du kan om resmålet – läs omdömen och betyg på nätet.
  • Meddela behov och önskemål till flygbolag och hotell.
  • Se över försäkringsskyddet så att du får ersättning för kostnaderna om resan måste ställas in eller avbrytas.
  • Ta med en lista på viktiga telefonnummer om det skulle uppstå en nödsituation; ditt försäkringsbolag, svensk ambassad, konsulat och larmcentral i landet du ska besöka. Skriv in nummer till en nära anhörig under rubriken ICE, In Case of Emergency i din mobil.
  • Ta reda på vilka vaccinationer du kan behöva, och hur långt i förväg de måste tas.
  • Om du reser inom EU, ta med europeiska sjukförsäkrings-kortet (EU-kortet) som du      beställer från Försäkringskassan.
  • Ladda ned appen UD Resklar i din mobil. I den finns viktig och användbar information om resmål, säkerhetsläge, kontaktuppgifter till ambassader med mera för världens alla länder.
  • Du behöver ha ett utlandsresekort med dig när du ger dig ut på resa. Kortet är ditt försäkringsbevis och visar att du har en reseförsäkring genom din hemförsäkring.
  • Det är alltid bra att betala resan med bankkort där det ingår någon form av försäkring.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13-27 mars 2015 har sammanlagt 3 583 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige.

För ytterligare information: Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 .

• Brott

• resa