Så ofta spritar svensken på semestern

Handsprit är ett vanligt inslag under semesterresan. De flesta svenskar spritar händerna varje dag när de är utomlands. Några stryker på spriten upp till 20 gånger om dagen. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

En undersökning från If visar att över hälften av svenskarna använder handsprit dagligen när de är på resa utomlands. Omkring en av fyra svenskar spritar mellan tre och 20 gånger per dag.

Det finns mycket man kan råka ut för på semesterresan. I vissa miljöer finns en förhöjd risk för spridning av bakterier.

- När man reser utsätts man ofta för nya baciller. Många är nog extra noga med renligheten för att undvika magsjuka och andra sjukdomar, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Handsprit är desinficerande och har effekt mot bakterier. Därför är det bra att använda i länder som Indien eller Egypten, där det förekommer bakteriella infektioner som salmonella, som man får på händerna och sedan stoppar i munnen, ofta via maten.

23 procent av svenskarna använder handsprit tre gånger eller mer per dag. Fem procent handspritar minst sex gånger, och två procent spritar uppemot 20 gånger om dagen.

- Handsprit är praktiskt att ha med sig. Är man på resande fot finns det inte alltid tillgång till vatten och tvål. Då kan det vara smidigt att ha med en förpackning i handväskan. Men enligt Folkhälsomyndigheten ska handspriten inte ses som ersättning till tvål och vatten, utan som ett komplement vid handtvättning, säger Caroline Uliana.

Det vanligaste är att sprita händerna en till två gånger om dagen på utlandsresan. Över 30 procent svarar att de gör det.

- Många handspritar nog också av ren vana. Här i Sverige finns det ju spritbehållare nästan överallt – på arbetsplatser, offentliga toaletter, hotellrum och gym, säger Caroline Uliana.

En tidigare undersökning från If visar att mer än var sjätte resenär har råkat ut för magproblem på utlandsresa under de senaste tre åren.

Hur ofta brukar du tvätta händerna med handsprit när du reser utomlands?
1-2 ggr/dag 31%
3-5 ggr/dag 16%
6-10 ggr/dag 5%
11-20 ggr/dag 2%
Aldrig 47%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21 oktober - 2 november 2015 har sammanlagt 3955 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige. 3 243 personer svarade att de reser utomlands.

• handsprit
  • semester