Langare mest aktiva bland yngre tonåringar

Var femte 15-17 åring som tror sig bli berusad på Valborg i år, planerar att köpa spriten av langare. Bland 18-åringar, som lättare kan få tag i alkohol på annat sätt, rasar den siffran till fem procent. Det visar en undersökning som försäkringsbolaget If gjort inför Valborgshelgen.

En av fem (19 procent) 15-17 åringar som säger att de tror att de kommer att dricka sig berusade i Valborg, planerar att köpa spriten av langare. Bland 18-åringar, som lättare kan få tag i alkohol på annat sätt, är siffran fem procent.

Det betyder att näst efter kompisar är ”professionella” langare det vanligaste sättet för minderåriga att få tag på alkohol.

– Det är tydligt att langarna riktar in sig på våra yngre tonåringar, som har svårare än 18-åringar att får tag på alkohol på annat sätt. Att kriminella söker kontakt med barn känns mycket olustig, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

De som i undersökningen säger att de tror att de kommer att dricka sig berusade på Valborg planerar att få tag på alkoholen på följande sätt:

15-17-åringar                                  18-åringar

Äldre vänner köper ut 36 %              Äldre vänner köper ut 24%

Köper av langare 19 %                     Bjuden av kompisar 19%

Bjuden av kompisar 16 %                Köper ut själv utan leg 11%

Äldre syskon köper ut 6 %                Köper av langare 5%

Mina föräldrar köper ut 4 %                Mina föräldrar köper ut 3%

Köper själv utan leg 1 %                   Äldre syskon köper ut 3%

Annat 1 %                                      Annat 23%

Vill ej uppge 23 %                           Vill ej uppge 20%

Telefonundersökningen bland 15-18 åringar som Novus gjort på uppdrag av If visar att valborgssupandet fortfarande är en utbredd tradition bland många tonåringar. 22 procent av 17-åringarna och 37 procent av 18-åringarna uppger att de tror att de kommer att bli berusade på Valborg. Totalsiffran för hela gruppen är 17 procent, eller nära en av fem.

Om undersökningen: 1 002 telefonintervjuer med personer mellan 15 och 18 år. Undersökningen gjordes av Novus/PFM Research på uppdrag av If under perioden 29 mars-10 april 2012.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

• Barn, ungdom

• if
  • ungdomar
  • alkohol
  • valborg
  • langare
  • undersökning

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 300. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.