Många skador i sommarstugan på vintern

Tusentals svenska fritidshus drabbas av skador varje år. Fukt- och vattenskador står för majoriteten, långt vanligare än inbrott eller brand, och kostar försäkringsbolagen närmare 200 miljoner kronor varje år. Försäkringsbolaget If tipsar om vad man bör tänka på för att undvika spruckna rör och förstörda pumpar.

Nu när kylan och höstmörkret börjar göra sig påminda är det dags för många att stänga igen fritidshuset för vintern. Och det finns en hel del att tänka på för att slippa obehagliga överraskningar när man kommer ut igen på vårkanten.

- Omkring hälften av skadorna inträffar mellan oktober och april, när många sommarstugor står tomma. Men med enkla medel kan man förebygga och förhindra att många av dessa skador uppstår, säger Björn Jonason, ansvarig för fritidshusförsäkring på If.

Enbart vattenskador i fritidshus kostar försäkringsbolagen omkring 200 miljoner kronor varje år, efter att självrisken, på mellan 2500 kr och 10000 kr beroende på orsaken till skadan, är avdragen.

När det är dags att bomma igen stugan för vintern är det bra att tänka på att ha lite grundvärme på cirka 5 - 10 grader på. Om man väljer att stänga av värmen bör man inte ha fina möbler, tavlor, massiva furuluckor och liknande i huset eftersom det blir ganska stora påfrestningar för många material om man värmer från en innetemperatur på -20 grader till +20 grader.

För att undvika fukt- och vattenskador är det bra att göra följande:

• Stäng av huvudvattenkranen. Då begränsas skadorna om något rör eller annat skulle frysa sönder och orsaka läckage.
  • Frostskydda alla vattenlås (handfat, golvbrunnar och toaletter). Detta gör du genom att hälla frysskyddsvätska i handfat och WC-stol och låter vätskan rinna ner. Alternativt kan toalett och vattenlås tömmas på allt vatten.
  • Töm varmvattenberedaren som annars riskerar att frysa sönder.
  • Om man inte har grundvärme på är det också viktigt att tömma alla vattenledningar och se till att ventilationen är öppen.

- Generellt är det också viktigt att vara uppmärksam på om det luktar mögel eller avlopp i badrummet, eller om någon vattenledning står och läcker eller visar tecken på rost. Om man inte lätt kan åtgärda problemet själv är det bäst att låta en fackman titta på det eftersom det tyder på att det finns en läcka någonstans, säger Björn Jonason.

Ett annat tips är att installera duschkabin. Denna gör att badrumsväggen blir mindre direktutsatt för vatten.

- Be också gärna någon granne gå och se till huset då och då om du själv inte har möjlighet. Detta gäller särskilt efter storm, kraftigt regn och vid ovanligt kallt väder. Och glöm inte att ge grannen ditt telefonnummer!, avslutar Björn Jonason.