Mer än var fjärde 18-årig kille har blivit rånad eller misshandlad

Våldet bland ungdomar är utbrett. Nästan var femte tonåring har utsatts för rån eller misshandel. Värst är det för pojkarna, mer än var fjärde 18-åring är drabbad. Det visar en undersökning som försäkringsbolaget If låtit göra för andra året i rad. − Det är skrämmande att ungdomar ska behöva vara rädda för att råka illa ut när de går från skolan eller går ut på kvällen. Om vi vuxna var lika utsatta skulle samhället kräva omedelbara förändringar, säger Markus Norling på If. Risken för att råka ut för våld har ökat jämfört med förra året enligt undersökningen. Antalet ungdomar (både pojkar och flickor) som uppger sig ha blivit rånade eller misshandlade har ökat från 15 procent förra året till 18 procent i år. Bland pojkar har ungdomsvåldet ökat från 18 till 24 procent. Totalt har våldet mot pojkar ökat i 17 av 21 län. Även oron för vardagsvåldet är stor. Nästan hälften av ungdomarna uppger att de är rädda för att utsättas för misshandel eller rån. Oron är betydligt större bland flickor än pojkar. Sex flickor av tio (58 procent) säger att de känner rädsla, medan var fjärde pojke (25 procent) mellan 15 och 18 år uppger samma sak. − Det är illavarslande att våldet verkar öka och det är dags att ta ungdomarnas utsatta situation på allvar. De fysiska skadorna av ungdomsvåldet läker oftast. Men de psykiska skadorna, som rädsla, otrygghet och misstro mot myndigheter eller samhälle sätter spår för livet, säger Markus Norling. Här är de tio län där våldet bland pojkar 15-18 år är störst: 1) Västernorrland 32 procent har blivit rånade eller misshandlade 2) Gävleborg 32 procent 3) Östergötland 31 procent 4) Halland 30 procent 5) Kalmar 29 procent 6) Skåne 28 procent 7) Uppsala 26 procent 8) Västra Götaland 26 procent 9) Södermanland 26 procent 10) Blekinge 26 procent Drygt 3 000 svenska ungdomar mellan 15 och 18 år har besvarat Ifs enkät på ungdomssajten Lunarstorm. OBS: Tabell från undersökningen bifogas som excelfil här nedan. För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig Sverige. Mobil: 070-628 23 63 If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2006 till 37 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.