Nio av tio MC-olyckor beror på bilen

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2011 10:21 CEST

Statistik från försäkringsbolaget If över MC-olyckor visar att i nio av tio kollisioner är bilisten vållande part. Siffrorna visar hur utsatta motorcyklister är i trafiken.

Sommaren innebär fler motorcyklar på våra vägar. Det innebär ökad risk för olyckor med semesterfirande bilister.

Försäkringsbolaget If har utrett vem som varit vållande i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon under åren 2008 - 2010. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam vållande och i 39 fall delvis vållande.

- Statistiken talar sitt tydliga språk. Motorcykeln är ytterst sällan vållande till trafikolyckor. Som MC-förare är du utsatt och det är helt nödvändigt att övriga trafikanter är mer uppmärksamma, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Enligt Trafikverket omkom 37 motorcyklister förra året. Under januari - juni i år har 21 MC-förare omkommit. Förra året var motsvarande siffra 13.

Det finns ca 300 000 motorcyklar i Sverige.

Ifs bästa tips för säker MC-åkning i sommar:

• Kontrollera däcktrycket eftersom luften alltid minskar lite när motorcykeln har stått still över vintern. För lite tryck i däcken kan vara trafikfarligt.
  • Se över bromsarna och testbromsa, de sätter sig gärna om motorcykeln har stått ett tag.
  • Kontrollera nivån på batterivattnet (gäller ej slutet system).
  • Skruva fast batterikablarna ordentligt och kontrollera även att batteriet sitter fast.
  • Personlig skyddsutrustning. Skyddande jacka, godkända mc-stövlar, kvalitetshjälm och handskar.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.

Kommentarer (0)

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.