Ny försäkring revolutionerar begagnatbilbranschen

Nu lanserar If och näthandelssajten Blocket "Blockets Begagnatförsäkring", en försäkring för att öka tryggheten vid bilköp på nätet. Förra året annonserades nästan 600 000 privatbilar ut på Blocket. Blockets begagnatförsäkring är ett trygghetspaket med tre huvudsakliga inslag: - Köparen får en försäkring mot dolda fel som gäller i sex månader från ägarbytet. Försäkringen finns i fyra varianter beroende på hur gammal bilen är och hur många mil den rullat och täcker en rad mekaniska och elektriska delar. - Köparen får en helförsäkring för bilen från If under de tre första månaderna efter ägarbytet. - Ett enkelt och juridiskt korrekt kontraktsformulär som minimerar risken för formella fel i samband med köpet. Försäkringen betalas av säljaren och kostar mellan 995 kr - 1 295 kr. Priset baseras på bilens årsmodell och miltal. – Blockets Begagnatförsäkring ger både den som köper en begagnad bil privat och säljaren en helt annan trygghet än vad man haft hittills, säger Dan Falconer, bilförsäkringsexpert på If. Behovet av en sådan här trygghetslösning är stort. En ny Sifoundersökning visar att 8 av 10 är beredda att betala extra för att få en försäkring mot dolda fel vid köp av en begagnad bil från en privatperson. – Att köpa bil är en av de största affärerna man gör i livet och det är självklart att man vill känna sig maximalt tryggad mot exempelvis dolda fel. Det känns därför jättebra att vi nu kan erbjuda våra kunder Blockets begagnatförsäkring, säger Martin Frey, VD på Blocket. För ytterligare information: Ulf Bäckman, informationschef i Sverige. Mobil: 070 539 96 41 If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2006 till 37 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.