​Skidor för miljoner stjäls när vi slarvar på sportlovet

Skidor och snowboards värda miljontals kronor försvinner varje år från backar och berg. Men trots risken att bli av med utrustningen är det få som låser fast den.

Den som någon gång velat köpa nya skidor eller en ny snowboard vet att produktutvecklingen går fort. Nya modeller släpps varje år – bättre, snyggare och ofta även dyrare än de du hade innan.

Men trots att utrusningen är värd många tusen kronor är det fortfarande få som låser fast den när det är dags för lunch eller fika i backen. Enligt en uppskattning från If bidrar det till att utrustning värd omkring 15 miljoner kronor varje år försvinner från Sveriges skidanläggningar.

– Det finns nog inga dyra ägodelar som vi är så slarviga med som skidor och snowboards. Vajerlås och stöldsäkra ställ har funnits i decennier, men har fortfarande inte slagit igenom, säger Lars Silfverswärd, ansvarig för skadeförebyggande verksamhet på If.

Det bästa skyddet för skidor utanför en restaurang är fortfarande ett skidlås, till exempel ett med vajer. När det sedan blivit kväll är det ingen bra idé att lämna skidorna i bilen eller takboxen – ta in dem i boendet även om de tar plats.

– Även om hemförsäkringen ersätter exempelvis stöld ut låst takbox så är det ju inte så roligt att behöva stå skidlös i backen nästa morgon. Det är ju alltid bättre att försöka förhindra att stölden inträffar, säger Lars Silfverswärd.

En hemförsäkring ger ersättning om skidorna stjäls i backen, utanför after ski-stället eller ur takboxen, om du har haft rimlig uppsikt över den eller om bil och takbox varit låsta. Det gäller både för egna skidor och för sådana man hyrt.

– Får man sin skidutrustning stulen ska man göra en polisanmälan direkt och sedan anmäla stölden till sitt försäkringsbolag, säger Lars Silfverswärd.

Om man står framför skidstället och inte har något lås finns det mer oortodoxa lösningar. Genom att ställa vänster- och högerskidan på helt olika platser eller para ihop dem med en väns gör du i alla fall en spontan stöld svårare. Precis som med andra värdefulla varor är stöldskydd genom DNA-märkning också ett bra knep.

Ifs tips - så lurar du skidtjuven

• Tillfället gör tjuven. Det vanligaste är att skidorna stjäls från ställen utanför restauranger, caféer och värmestugor. Lås därför fast dina skidor med ettvajerlås.
  • Det är också vanligt med stölder ur bilarnas takboxar. Lämna ingen utrustning i bilen.
  • Lås in skidorna i skidskåp på natten, eller ta med dem in i bostaden.
  • Notera det unika tillverkningsnummer som finns på nyare utrustning.
  • Har du inte möjlighet att låsa fast skidorna kan du ställa höger- och vänsterskidan på helt olika ställen eller para ihop skidorna med någon i ditt sällskap.
  • Pensla märk-DNA på dina skidor och sätt på ett varnande klistermärke – det gör att de kan spåras tillbaka till dig och gör det svårare för tjuven att sälja dem vidare.

• Resor