Snösmältning i januari ledde till 44 procent fler vattenskador

Den stora mängden snö som smälte i januari gav många husägare problem. Antalet vattenskador ökade med 44 procent enligt ny statistik från försäkringsbolaget If.

Södra Sverige drabbades värst av snösmältningen. I Skåne och på Västkusten var det stora översvämningar och mångdubbelt antal drabbade husägare. För Sverige som helhet medförde detta att antalet anmälda vattenskador ökade med 44 procent jämfört med året innan.

- Det är en mycket stor ökning av vattenskadorna. Påfrestningen på vår egen organisation och att våra byggpartners inte hann reparera skadorna i normal takt innebar att många kunder inte fick hjälp på en gång. Den situationen är inte rolig att hamna i som husägare. När den normala smältperioden kommer igång nu i mars kommer den förmodligen inte bli lika omfattande, säger Erik Kring, skadechef vid If.

Vattenskador villa/hem, antal ärenden:

Jan 2010 872

Jan 2011 1257

Ökning 44 %

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

• försäkring
  • hem- och villaförsäkringar
  • försäkringsbolag
  • vattenskador
  • villaförsäkring

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.