Stabilt resultat för If

Försäkringsbolaget If visar på nytt ett stabilt resultat när siffrorna för första kvartalet 2015 presenteras i dag.

- Vi är nöjda med resultatet, som delvis kan förklaras med en mild vinter. Själva försäkringsresultatet är bra, inte minst i Finland. En solid försäkringsverksamhet har blivit allt viktigare på grund av situationen i världsekonomin med mycket låga räntor, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef i If.

Nya och gamla kunder i If i hela Norden använder Ifs internetlösningar i allt större utsträckning.

- Allt fler kunder hittar till våra hemsidor. Vår försäljning av försäkringar på nätet har ökat med nära 30 procent under det senaste året. Det visar att digitalisering av vår verksamhet uppskattas av kunderna, och något vi kommer att utveckla vidare, säger Torbjörn Magnusson, som är chef för det största sakförsäkringsbolaget i Norden.

Nyckeltal för If

Första kvartalet 2015

Det tekniska resultatet för perioden januari-mars 2015 blev 1 167 MSEK, jämfört med 1 095 MSEK samma period förra året.

Totalkostnadsprocenten var 89,2 (90,3).

Resultatet före skatt blev 1 879 MSEK (1 721).

Nyckeltal för Ifs svenska verksamhet

If har verksamhet i hela Norden och Baltikum. Här är nyckeltalen för den svenska marknaden.

Första kvartalet 2015

Det tekniska resultatet i Sverige för perioden januari -mars 2015 blev 387 MSEK, jämfört med 165 MSEK samma period förra året.

Totalkostnadsprocenten var 89,7 (97,7).

- Vi har fortsatt stark tillväxt i Sverige, delvis tack vare vårt nära samarbete med bilindustrin.

Dessutom utmärker sig If på industrimarknaden genom en hög andel förnyade kontrakt och ytterligare nya kunder, säger koncernchef Torbjörn Magnusson.

Han lyfter också fram den starka totalkostnadsprocenten i Sverige på 89,7 för första kvartalet.

Sampos resultat

If är en del av finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens resultat före skatt för januari-mars 2015 var 487 miljoner euro (396). Resultatet per aktie var 0,78 euro (0,63 euro) för första kvartalet 2015.

• kvartalsrapport