Stabilt resultat för If

Det tekniska resultatet för försäkringsbolaget If blev 3 005 MSEK för de första nio månaderna 2011 jämfört med 3 287 MSEK för motsvarande period året innan. Totalkostnadsprocenten var 92,6 procent (93,0 procent) för januari till september i år. Resultatet före skatt blev 4 020 MSEK (5 055 MSEK) för de tre första kvartalen 2011.

– Försäkringsaffären i If utvecklas bra och vi gör återigen ett stabilt försäkringsresultat, trots storskador för närmare en halv miljard kr mer än ett normalår. Glädjande är också att vi har god tillväxt inom bilkanalen, internet och i Baltikum, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If.

Det tekniska resultatet för If för tredje kvartalet 2011 blev 968 MSEK (1 231 MSEK). Totalkostnadsprocenten var 92,3 procent (90,6 procent) under perioden och resultatet före skatt 257 MSEK (1 767 MSEK).

Ifs svenska verksamhet

If har verksamhet i hela Norden och Baltikum. Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten inom If var 580 MSEK (995 MSEK) för årets första nio månader 2011. Totalkostnadsprocenten blev 98,6 procent (94,6 procent) under perioden. För tredje kvartalet 2011 var det tekniska resultatet för den svenska verksamheten minus 13 MSEK (470 MSEK). Totalkostnadsprocenten blev 105,1 procent (88,7 procent) under juli till september 2011.

- If fortsätter att växa på motormarknaden men vinterskadorna tidigare i år och en exceptionell storskadeutveckling under tredje kvartalet påverkar resultatutvecklingen. Premienivån behöver höjas i vissa segment på företagsmarknaden, främst för åkerier och på fastighetssidan, säger Torbjörn Magnusson.

Sampos resultat

If ingår i finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens vinst före skatt för juli-september 2011 var 150 miljoner euro (338). Vinsten per aktie för tredje kvartalet 2011 blev 0,22 euro (0,51 euro).

För ytterligare information: Ulf Bäckman, informationschef. Mobil: 070-539 96 41. E-post: ulf.backman@if.se

• Hel-, delårsrapporter

• if
  • tredje kvartalet
  • sampo
  • torbjörn magnusson
  • resultat

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.