Stabilt resultat för If

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 09:23 CET

Ifs gör ett starkt och stabilt resultat för 2012. Det framgår av resultatrapporten som publiceras idag.

- If gjorde ett gediget bra resultat 2012, säger Ifs koncernchef Torbjörn Magnusson i en kommentar.

- Lönsamheten i försäkringsrörelsen var mycket god med en totalkostnadsprocent under 90 procent för helåret, den lägsta i Ifs historia.

- If hade en bra tillväxt under året och ingick strategiska avtal med bland andra Nordea, Tryg och Volkswagen, affärer som ger förutsättningar för fortsatta framgångar de kommande åren.

- Samtidigt ska man notera att det rekordlåga ränteläget påverkar avkastningen i försäkringsbranschen negativt, säger Torbjörn Magnusson.

Nyckeltal för If

Helåret 2012

• Det tekniska resultatet för 2012 blev 4 877 MSEK jämfört med 4 129 MSEK året innan.
  • Totalkostnadsprocenten var 89,3 procent (92,0 procent) för helåret.
  • Resultatet före skatt var 7 456 MSEK (5 572 MSEK) för 2012.

Fjärde kvartalet 2012

• Det tekniska resultatet för fjärde kvartalet 2012 blev 1 200 MSEK (1 124 MSEK).
  • Totalkostnadsprocenten var 88,8 procent (90,2 procent).
  • Resultatet före skatt 1 806 MSEK (1 552 MSEK).

Ifs svenska verksamhet

If har verksamhet i hela Norden och Baltikum.

- Lönsamheten i den svenska rörelsen är fortsatt utmanande, säger Torbjörn Magnusson.

- En viktig orsak är att kostnaderna för vattenskador i hem och villor har ökat kraftigt i flera år. Här vidtar vi åtgärder för att korrigera situationen.

- Långsiktigt behåller If sin styrkeposition på bilsidan samtidigt som det strategiska avtalet med Nordea skapar nya spännande möjligheter för framtiden.

Nyckeltal för If i Sverige

Helåret 2012

• Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten inom If var 944 MSEK (1 080 MSEK) under 2012.
  • Totalkostnadsprocenten blev 95,8 procent (95,6 procent) under året.

Fjärde kvartalet 2012

• Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten var 243 MSEK (500 MSEK) under fjärde kvartalet.
  • Totalkostnadsprocenten blev 94,7 procent (86,8 procent) under oktober till december 2012.

Sampos resultat

If ingår i finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens vinst före skatt för oktober-december 2012 var 444 miljoner euro (322). Vinsten per aktie för fjärde kvartalet 2012 blev 0,72 euro (0,50 euro).

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.