Stabilt resultat för If

Ifs gör ett starkt och stabilt resultat för 2012. Det framgår av resultatrapporten som publiceras idag.

- If gjorde ett gediget bra resultat 2012, säger Ifs koncernchef Torbjörn Magnusson i en kommentar.

- Lönsamheten i försäkringsrörelsen var mycket god med en totalkostnadsprocent under 90 procent för helåret, den lägsta i Ifs historia.

- If hade en bra tillväxt under året och ingick strategiska avtal med bland andra Nordea, Tryg och Volkswagen, affärer som ger förutsättningar för fortsatta framgångar de kommande åren.

- Samtidigt ska man notera att det rekordlåga ränteläget påverkar avkastningen i försäkringsbranschen negativt, säger Torbjörn Magnusson.

Nyckeltal för If

Helåret 2012

• Det tekniska resultatet för 2012 blev 4 877 MSEK jämfört med 4 129 MSEK året innan.
  • Totalkostnadsprocenten var 89,3 procent (92,0 procent) för helåret.
  • Resultatet före skatt var 7 456 MSEK (5 572 MSEK) för 2012.

Fjärde kvartalet 2012

• Det tekniska resultatet för fjärde kvartalet 2012 blev 1 200 MSEK (1 124 MSEK).
  • Totalkostnadsprocenten var 88,8 procent (90,2 procent).
  • Resultatet före skatt 1 806 MSEK (1 552 MSEK).

Ifs svenska verksamhet

If har verksamhet i hela Norden och Baltikum.

- Lönsamheten i den svenska rörelsen är fortsatt utmanande, säger Torbjörn Magnusson.

- En viktig orsak är att kostnaderna för vattenskador i hem och villor har ökat kraftigt i flera år. Här vidtar vi åtgärder för att korrigera situationen.

- Långsiktigt behåller If sin styrkeposition på bilsidan samtidigt som det strategiska avtalet med Nordea skapar nya spännande möjligheter för framtiden.

Nyckeltal för If i Sverige

Helåret 2012

• Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten inom If var 944 MSEK (1 080 MSEK) under 2012.
  • Totalkostnadsprocenten blev 95,8 procent (95,6 procent) under året.

Fjärde kvartalet 2012

• Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten var 243 MSEK (500 MSEK) under fjärde kvartalet.
  • Totalkostnadsprocenten blev 94,7 procent (86,8 procent) under oktober till december 2012.

Sampos resultat

If ingår i finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens vinst före skatt för oktober-december 2012 var 444 miljoner euro (322). Vinsten per aktie för fjärde kvartalet 2012 blev 0,72 euro (0,50 euro).

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

• Hel-, delårsrapporter

• if
  • resultat
  • sampo
  • 2012

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.