Starkt tredje kvartal för If

Försäkringsbolaget If fortsätter att utvecklas positivt. Det tekniska resultatet ökade under det tredje kvartalet till 1 612 MSEK (1 310). Rörelseresultat steg till 2 959 MSEK (2 352). Totalkostnadsprocenten blev 86,3 procent mot 89,1 procent för samma period förra året. Sett över årets nio första månader är det tekniska resultatet för If 3 844 MSEK (3 347) och rörelseresultatet 4 730 MSEK (5 823). Totalkostnadsprocenten är 89,9 procent mot 91,6 procent för samma period förra året. – Det tredje kvartalet i år är det bästa någonsin för If. Lönsamheten i försäkringsverksamheten ökar från en redan mycket god nivå. Den interna effektiviteten fortsätter att förbättras. Skadeutfallet är bra. Att vi gör ett så bra resultat samtidigt som externa mätningar visar att Ifs kundnöjdhet har stärkts rejält på de flesta marknader är extra roligt, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If. Resultatet för den svenska verksamheten inom If blev 1 301 MSEK (1 399) för de första nio månaderna under 2006. Totalkostnadsprocenten blev 91,4 procent (90,3 procent). Förändringen beror i huvudsak på ett sämre skadeutfall än förra året, bland annat på grund av ett antal storskador. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. Sampokoncernens vinst före skatt för årets första nio månader 2006 blev 1 019 miljoner euro (1 007). Vinsten per aktie var 1,31 euro (1,29). För ytterligare information: Ulf Bäckman, informationschef i Sverige. Mobil: 070 539 96 41 If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2005 till 37 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.