Unga ofta ovetande om reseskyddet

En av fem unga tillbringar större delen av semestern utomlands, men mer än var tredje vet inte vilket skydd hemförsäkringen ger på resan. Det visar en undersökning som If har gjort.

Väskan är packad och incheckningen är klar. Resmålet är roligt att upptäcka på plats, reseskyddet är det bäst att ha koll på innan man kommer dit.

En undersökning som försäkringsbolaget If har tagit fram visar att en av tre unga mellan 18 och 29 år inte vet vilket reseskydd hemförsäkringen ger om något oväntat sker under utlandsvistelsen. Samtidigt planerar 20 procent av de svarande att tillbringa den huvudsakliga delen av semestern utomlands. Många väljer dessutom att resa långt utanför Europa och stannar borta länge.

– Med hemförsäkringen blir äventyret både tryggare och trevligare. Den gäller om du blir sjuk, råkar ut för en olycka eller blir bestulen på resan. Om du blir skadad eller sjuk ersätter försäkringen kostnader du får för läkarbesök, tandvård och mediciner, säger Leif Lundberg, försäkringsexpert på If.

Idag är det lätt att boka resan själv via nätet. Mer än en av tre unga väljer att boka flyg och hotell separat istället för att köpa ett charterpaket via en resebyrå, visar siffror från If.

– Det är viktigt att ha koll på hur din hemförsäkring kan hjälpa om olyckan plötsligt skulle vara framme, särskilt om du valt bort charter och bokat flyg på egen hand.Det är inte alla försäkringar som ersätter om du har valt att resa med olika flygbolag och en försening skulle inträffa som gör att du missar nästa anslutning, säger Leif Lundberg.

Om man ska vara bortrest längre än 45 dagar är det viktigt att förlänga reseskyddet genom ett tillägg till hemförsäkringen.

I det grundläggande reseskyddet som alltid ingår i hemförsäkringen ersätts kostnader för sjukdom och olycksfall på resa. I det utökade reseskyddet ingår också bland annat ett avbeställningsskydd om du tvingas avboka en bokad resa på grund av sjukdom, och ersättningsresa om en större del av semestern blivit förstörd av sjukdom eller skada. Du får även ersättning vid längre förseningar på resan.

Många bokar utlandsresan utan hjälp av en resebyrå. Tänk på det här när du bokar själv!:

• Se över försäkringsskyddet så att du får ersättning för kostnaderna om resan måste ställas in eller avbrytas.
  • Ta med en lista på viktiga telefonnummer om det skulle uppstå en nödsituation; ditt försäkringsbolag, svensk ambassad, konsulat och larmcentral i landet du ska besöka. Skriv in nummer till en nära anhörig under rubriken ICE, In Case of Emergency i din mobil.
  • Ta reda på vilka vaccinationer du kan behöva, och hur långt i förväg de måste tas.
  • Om du reser inom EU, ta med europeiska sjukförsäkrings-kortet (EU-kortet) som du beställer från Försäkringskassan.
  • Ladda ned appen UD Resklar i din mobil. I den finns viktig och användbar information om resmål, säkerhetsläge, kontaktuppgifter till ambassader med mera för världens alla länder.
  • Du behöver ha ett utlandsresekort med dig när du ger dig ut på resa. Kortet är ditt försäkringsbevis och visar att du har en reseförsäkring genom din hemförsäkring.
  • Det är alltid bra att betala resan med bankkort där det ingår någon form av försäkring.

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13-27 mars 2015 har sammanlagt 3 583 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige.

657 unga i åldern 18-29 år svarade på frågan ”Hur planerar du att tillbringa den huvudsakliga delen av din sommarsemester 2015?”

• Hälso-, sjukvård

• resa