Gotländska I Heat You tar in 600 000 i såddkapital

Visbyföretaget Femingo AB satsar stort på kombinationen tech och hållbart mode med I Heat You. Nu får de en förinvestering på 600 000 kr från statliga Almi Invest och RegionInvest Gotland. Pengarna ska användas för att etablera företagets första produkt Heather, en sittdyna med värme speciellt framtagen för kvinnor med behov av extra värme, på marknaden.

- Vi har arbetat i nära 3 år med att ta fram en produkt för att hjälpa kvinnor med extra värme i vardagen. Utan att de ska behöva tumma på stil eller bekvämlighet, säger företagets VD Emma Hällström. Nu handlar det om att ta I Heat You och Heather till marknaden så snabbt och effektivt som möjligt.

Gotländskan går in som delägare

I samband med investeringen blir det även klart att gotländska Kim Ingesson blir creative director i företaget och att hennes bolag Kim Ingesson Grafisk design AB går in som delägare.

- Vi har lagt ner vår själ i att designa en innovativ och högkvalitativ produkt som kombinerar teknik i form av textilier uppvärmda via usb med hantverk och hållbara material som ull. Nu är det dags att sy ihop varumärket och säkerställa att det blir lika proffsigt som produkten. Kim har varit med på hela resan och det känns helt fantastiskt att hon nu gör mig sällskap i grundarteamet, säger Emma Hällström.

Siktar på världen

Sittdynan Heather värmer rumpan och nedre delen av ryggen. Den togs från början fram speciellt för att hjälpa kvinnor med uretrit, men under arbetets gång har fler användningsområden vuxit fram.

- Själv använder jag den vid mensvärk och min man när han har ryggskott. Extra värme är bra i många olika situationer, alltifrån sjukdomar till kalla kontor, berättar Emma Hällström.

Planen är nu att dra igång produktionen och att bygga en e-handel på Gotland med världen som marknad. Den lokala förankringen är viktig för företaget.

- Vi jobbar glokalt, lokalt producerade varor med kunder från hela världen. Med en e-handel har vi möjligheten att sälja globalt från första dagen. Till att börja med sker sömnaden här och i framtiden kommer förhoppningsvis hela produktionen kunna ske på ön, avslutar Emma Hällström.

Kontakt:

Emma Hällström, Femingo AB: 0735 41 96 69