Fokus på digitalisering av svensk industri i Almedalen

Almedalsveckan närmar sig och jag kan med glädje konstatera att i år står digitalisering, och då framförallt industrins digitalisering, högt upp på agendan med många intressanta seminarium och möten. Nyckelpersoner och beslutsfattare från politiken, näringsliv, forskning och skola kommer delta i debatten, vilket är ett tecken på att frågan kommer ges den tyngd den måste ha.

Digitaliseringens kraft att förändra och förbättra organisationer och samhällen är den stora drivkraften hos mig och hos IIOX. Denna transformation kommer påverka alla de organisationer och strukturer vi verkar i - oavsett vilken sektor (industri, finans, försäkring, handel, transport med mera) eller typ av verksamhet (näringsliv, statligt, kommunalt eller skola) det handlar om.

Det digitaliseringen möjliggör i form av exempelvis tjänsteinnovationer, nya affärsmodeller och förbättrade affärsprocesser är själva kärnan i de flesta verksamheter. Många branscher och sektorer har redan kommit en lång väg på resan, medan många andra står i startblocken. Vi måste se digitaliseringen som en hjälp att utvecklas. I så fall kommer vi ut som starkare och mer konkurrenskraftiga organisationer på andra sidan. De som inte förmår ta steget kommer tappa i konkurrenskraft och oundvikligen till sist gå under.

Digitaliseringen av industrin, som också ofta benämns som ”Industri 4.0” eller ”Det industriella Internet of Things” (IoT), är den kanske viktigaste transformationen vi står inför i Sverige just nu. Dels för att industrin är så pass viktig för Sverige, dels för att Sverige historiskt sett är så framgångsrika inom digitaliseringens själva motor – IT och telekom.

Jag ser fram emot det fokuserade tvärfunktionella arbete som nu påbörjats för att genomföra digitaliseringen av Sverige i allmänhet och av industrin i synnerhet. Vi är många företag som står beredda att accelerera detta den svenska digitaliseringens ekosystem.

Bästa hälsningar,

Patrik Björkman, vd IIOX