Svenska företag nätverkar för investeringar i Filippinerna

Allt fler svenska företag börjar visa intresse för investeringar i Filippinerna. Nyligen besökte en svensk näringslivsdelegation landet för en mottagning med den svenske ambassadören i landet och lokala företag.

En svensk näringslivsdelegation under ledning av Klas Molin, Sveriges ambassadör i Thailand, Laos, Burma och Filippinerna, tillsammans med Business Sverige, höll en mottagning i Manila 6 Maj 2014. I delegationen ingick både svenska företag som redan gör affärer i Filippinerna och sådana som är tänkbara nya aktörer på den filippinska marknaden som BIAB International AB, Husqvarna, Innoventum AB, Ecoloo Group och Atlas Copco.

Det finns ett stort behov av investeringar i Filippinerna efter tyfonen Yolanda, säger svenska fondbolaget IKC Fonders filippinske analytiker Rosel Ponce som var en av deltagarna.

Det handlar både om rena återuppbyggnadsåtgärder där lokala företag söker internationella partners, men också om att visa svenska företag potentialen i landets ekonomi, fortsätter Rosel.

Snabbt växande ekonomi.

Filippinerna är en av de snabbast växande ekonomierna i världen. Landet har ett stort överskott i statsbudgeten och resurser satsas på infrastruktur, utbildning och hälsovård.

Filippinerna är ett land strategiskt beläget i den snabbt växande Asean gemenskapen, ,man har en välutbildad och engelsktalande arbetskraft med bred kompetens. Vi öppnade kontor i Manila redan i fjol och investerar i landet genom vår nya fond IKC Filippinerna Flexibel. Vi tror och hoppas att fler svenska företag snart ser potentialen i detta spännande land, säger IKC Fonders VD Hans Andersson.

För mer information, kontakta gärna:

Hans Andersson, VD IKC Fonder

Telefonnummer: 040-660 70 00

Mailadress: hans.andersson@ikcfonder.se

IKC Fonder AB är ett svenskt fondbolag som står under Finansinpektionens tillsyn. Bolaget grundades 2009 av Inge Knutsson som idag är företagets chefsförvaltare. Huvudkontoret ligger i Malmö men har också kontor i Stockholm och Manila, Filippinerna. Bolaget har idag 15 anställda och förvaltar 16 fonder samt 4 diskretionärt.