IKEA chef i topp när Framtidens kvinnliga ledare presenteras

Cindy Andersen, affärsområdeschef IKEA of Sweden, återfinns på tredje plats när Ledarna
presenterar den årliga listan Framtidens kvinnliga ledare. Det är första gången en IKEA medarbetare placerar sig topp tre.

För åttonde året i rad presenteras listan över Framtidens kvinnliga ledare – en lista med 75 tongivande kvinnliga ledare under 36 år. Ledarnas syfte med rankingen är att lyfta fram och synliggöra unga kvinnliga chefer. Det är första gången Cindy Andersen finns med på listan och hon tar sig direkt till toppskiktet med motiveringen:

Hon är en naturbegåvning inom kommunikation. En talang både i strategi och i det operativa. En modern ledare som helt enkelt är sig själv. Dessa kvaliteter har tagit henne rakt upp till toppen i det svenskaste av alla bolag, IKEA. I dag är hon den yngsta av bolagets affärsområdeschefer.

– Jag är verkligen glad och stolt för tredjeplatsen. IKEA har gett mig förutsättningarna för att lyckas med mitt ledarskap där värderingar styr. Mångfald och jämställdhet är en prioriterad fråga för oss och viktigt för att vi ska kunna fortsätta att växa och vara framgångsrika, säger Cindy Andersen, affärsområdeschef IKEA of Sweden.

IKEA representeras också av Anna-Carin Alderin, varuhuschef IKEA Linköping, som för sjätte året i rad återfinns på listan.

Listan offentliggjordes i tisdagskväll på en gala som arrangerades av Ledarna. För researcharbetet och kvalitetssäkring av listan ansvarar talangförsörjningsföretaget Nova Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Pilkrona Godden, pressansvarig IKEA Sverige, 0723-52 79 54 anna.pilkrona.godden@ikea.com

OM
IKEA I SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé stöttar visionen genom att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt kan köpa dem. IKEA grundades 1943 i Älmhult och idag finns drygt 12 000 medarbetare i Sverige. Försäljningen i Sverige sker dels på våra 19 varuhus, med ca 34 miljoner besökare årligen, och via e-handel. IKEA Gruppen har totalt 305 varuhus i 26 länder. Under verksamhetsåret 2013 hade IKEA Gruppen totalt 135 000 medarbetare, 684 miljoner besökare i varuhusen och 1,3 miljarder besökare på www.IKEA.com.

• ikea koncernen i sverige

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70

Presslån och pressbilder på produkter