Svar på kritik mot att IKEA skulle motarbeta fackligt arbete

Vi är måna om att skapa en bra arbetsplats med värdighet och respekt för alla medarbetare. Vårt ställningstagande kring facklig representation är tydligt - det är varje medarbetares frivilliga, egna val att gå med i en facklig organisation eller inte. Vi står bakom och respekterar var och ens val.

Den internationella fackorganisationen UNI Global har idag framfört ett antal kritiska punkter riktade till IKEA där vi systematiskt skulle ha arbetat mot medarbetarnas rättigheter och villkor. Detta är inte en bild vi delar, men vi är självfallet öppna för att lyssna på kritiken. Det berör oss i företagets hjärta då våra medarbetare är vår främsta tillgång och grunden till IKEAs framgång.

På IKEA-koncernen betraktar vi våra medarbetare som grunden till allt vi gör. Vi arbetar hårt för att skapa en öppen, ärlig och direkt dialog mellan alla medarbetare, inklusive dialogen mellan chefer och medarbetare. Vår kultur och våra värderingar kommer alltid vara vägledande för vad vi gör och hur vi gör det, med våra medarbetares intressen i första rummet. Vi tror starkt på att en sådan miljö uppmuntrar en öppen diskussion, utbyte av idéer och åsikter utan rädsla för konsekvenser.

Vi följer alla regler och lagar kring facklig organisation på alla marknader där vi, IKEA-koncernen, har verksamhet. När våra medarbetare väljer att vara representerade av lokala fackklubbar välkomnar vi en konstruktiv dialog och förhandling med deras representanter.

Jakob Holmström

Presskontakt Pressansvarig IKEA-koncernen Sverige 0728-862741