Bättre hem för flyktingar, insprirerat av IKEA och finansierat av IKEA Foundation

De senaste två åren har IKEA Foundation drivit ett unikt samarbete med ett team svenska designers och UNHCR, FN:s flyktingorgan, för att designa och skapa bättre flyktingtält för de miljontals familjer som tvingats fly från sina hem varje år.

Internationella Flyktingdagen (20 juni 2013) offentliggör IKEA Foundation sitt tvååriga projekt där stiftelsen arbetat för att designa bättre flyktingtält, med tron på att varje barn förtjänar en trygg plats att kalla sitt hem. En prototyp är för närvarande under översyn och kommer att användas och testas av somaliska flyktingar som lever i UNHCR:s flyktingläger i Dollo Ado i Etiopien.

Projektet är ett unikt samarbete mellan Refugee Housing Unit (RHU - ett team av svenska designers) och FN:s flyktingorgan (UNHCR). Projektet finansieras av IKEA Foundation. Flyktingarna får testa de nya tälten och delta i att ta fram den slutgiltiga utformningen av dem. Detta för att säkerställa att det blir ett värdigt och tryggt boendealternativ för de miljontals utsatta flyktingfamiljer som flyr från våld, konflikter, förföljelse och naturkatastrofer.

Tälten har utformats för att ge ett boendealternativ som kan ge skydd och trygghet även under en längre tid. Många flyktingfamiljer tvingas leva i flyktingläger i upp till 12 år och de nuvarande tälten är enbart utformade för en vistelse i upp till 6 månader. De nya flyktingbostäderna kan användas i flera år, vilket ger en mer långsiktig och värdig lösning. Målet är att bidra med en bekväm och säker plats att kalla sitt hem under en period av enorma påfrestningar. De nya flyktingtälten är enkla att anpassa och erbjuder bättre säkerhet och ventilation samtidigt som varje enhet har en förnybar energikälla.

Det unika samarbetet har organiserats och finansierats av IKEA Foundation där RHU:s expertis har sammanförts med UNHCR:s kunskap och behov av att skydda flyktingar runt om i världen. Genom att låta familjer testa flyktingtälten och ge feedback kan RHU utveckla och förbättra prototypen och samtidigt etablera ett samarbete med de som är ytterst påverkade av tältprojektet, nämligen flyktingarna själva.

– IKEA söker ständigt efter innovativa lösningar för att göra vardagen bättre för de många människorna. Detsamma gör IKEA Foundation som tillsammans med våra samarbetsorganisationer ständigt arbetar för utsatta familjer som har förlorat sina hem och sin trygghet, säger Per Heggenes, VD för IKEA Foundation.

– IKEA Foundation har gjort detta projekt möjligt genom finansiering men också genom att sammanföra tre olika verksamheter och dess samlade kunskap och erfarenheter. Tillsammans har vi tagit ett steg mot att skapa ett bättre hem för flyktingfamiljer. Vi hade inte haft möjligheten att göra detta utan IKEA Foundations kunskap och investering, säger Olivier Delarue, som leder UNHCR Innovation intiativ.

Johan Karlsson, projektledare på Refugee Housing Unit fortsätter:
– Vårt samarbete med IKEA Foundation har varit avgörande för utvecklingen av detta projekt. Förutom att ge finansiellt stöd har de också skapat förutsättningar för oss att arbeta på en global skala och därmed säkerställa stödet från en etablerad humanitär organisation. Tack vare en samarbetsvillig inställning har RHU, UNHCR och IKEA Foundation tillsammans utvecklat någonting som vi hoppas kommer att ge säkerhet och en bättre vardag för utsatta familjer över hela världen.

Ytterligare information om projektet och IKEA Foundation finns på www.ikeafoundation.org. En film som beskriver projektet finns här: Video Refugee Housing Unit.