IKEA återkallar ett begränsat antal CALYPSO plafonder – risk för att skärmen ramlar ner

IKEA uppmanar alla kunder som har köpt CALYPSO plafond efter den 1 augusti 2016 att kontrollera datumstämpeln på produkten. Alla CALYPSO plafonder med datumstämpel 1625 t.o.m. 1744 återkallas.

Produktsäkerhet är alltid av högsta prioritet för IKEA. Alla IKEAs produkter testas och följer relevanta standarder och lagstiftning. Trots detta har IKEA fått rapporter om att glaskupan på ett fåtal CALYPSO plafonder har ramlat ned. Enbart plafonder tillverkade vecka 25 år 2016 till och med vecka 44 år 2017 berörs av detta fel. För alla kunders säkerhets skull och för att undvika fler incidenter återkallar IKEA alla CALYPSO plafonder tillverkade under denna period.

– Även om sannolikheten för att en glaskupa ska ramla ner är låg, är risken tillräckligt stor för att IKEA ska återkalla produkten. Kundernas säkerhet är högsta prioritet för IKEA och därför väljer vi att återkalla den berörda versionen som en försiktighetsåtgärd, säger Emilie Knoester, affärsområdeschef för belysning, IKEA of Sweden.

IKEA uppmanar alla kunder som äger en CALYPSO plafond köpt efter den 1 augusti 2016 att kontrollera datumstämpeln. Ifall datumstämpeln är 1625 till och med 1744 ber IKEA kunderna att returnera dessa för byte mot en ny CALYPSO eller för full återbetalning. Kvitto behövs inte.

Plafonder med annan datumstämpel än 1625 t.o.m. 1744 har en annan konstruktion och är säkra att använda. Kunder med fler frågor hänvisas till IKEA Kundservice, 0775-700 500 eller IKEA.se/kontakt

Frågor från journalister hänvisas till pressjouren, 0476-44 07 70.

CALYPSO plafond demonteras säkert så här:

Dra försiktigt ut den flyttbara armen. Ta bort lampskärmen medan du håller den rörliga armen utdragen.

Den datumstämpel IKEA uppmanar sina kunder att titta efter ser ut så här:

Plafonder med datumstämpel 1625 t.o.m. 1744 återkallas. Andra datumstämplar har en annan konstruktion och är säkra att använda.

• produkter och inspiration

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Felix Östman