IKEA direktsänder Sveriges tröttaste tävling

Torsdag 6 augusti kl 9.00 startar Sveriges tröttaste tävling i en direktsändning som pågår dygnet runt på IKEA.se. Sex deltagare tävlar mot varandra och John Blund i varsin säng. De kan bli hjälpta eller stjälpta av tittarna. Den som håller sig vaken längst vinner ett helt nytt sovrum från IKEA planerat av en sovrumsexpert.

De över tusen anmälda har blivit sex tävlingsdeltagare i åldrarna 19 till 68 år. I en interaktiv sömntävling som direktsänds på www.IKEA.SE/SULTAN kan tittarna både följa och påverka de tävlandes kamp mot sömnen.

De tävlande sover i sängar som ingår i det nya IKEA SULTAN sängsortimentet. Tävlingssängarna har valts ut för att passa varje individs kroppsform, temperatur och sovsätt på bästa sätt. Varje deltagares rum är inrett för att passa deras intressen, personligheter och avslappningsprofiler.

Via webben kan vem som helst påverka tävlingens resultat genom att ge deltagarna "sömnpiller" i form av exempelvis slowmotionmannen Felix Lancelot eller energikickar såsom en säckpipespelande skotte. Under tävlingens gång bjuds de som tittar på tävlingssändningen även på en talkshow som leds av Johan Wiman, programledare och Josefin Crafoord, programledare.

- Det ska bli jättespännande att se om jag kan hålla mig vaken längre än tävlingsdeltagarna, maratonsändingen kan hålla på länge. Jag hoppas också att riktigt många ska följa showen på nätet och bidra till tävlingens resultat, säger Johan Wiman.

Fakta om SULTAN
Det nya SULTAN sängsortimentet består av bäddmadrasser, resårmadrasser, resårbottnar och sängbottnar. De nya resårmadrasserna har ett zonvis indelat stöd som följer kroppens former och håller ryggraden rak. Tunnare fyllningslager över fjädrarna gör att kroppen får mer stöd av madrasskärnan vilket ökar komforten och det stickade tyget runt madrassen ger bättre följsamhet.

Ylva Magnusson, Pressansvarig IKEA Sverige
Tel: 0733-53 12 97, email: ylva.magnusson@memo.ikea.com

IKEA har 17 varuhus i Sverige som årligen besöks av 32 miljoner människor. Distanshandel bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 253 varuhus i 24 länder, som årligen besöks av 522 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 27 språk. www.IKEA.se

• ikea koncernen i sverige