IKEA FLYTTAR IN I BIBLIOTEKSTAN

Den 28 oktober bjuder IKEA på en annorlunda modeupplevelse i Bibliotekstan, i centrala Stockholm. Under fyra dagar visar 25 nya och spännande modetalanger upp sina kollektioner i samarbete med IKEA. En vinnare får ett modestipendium på 50.000 kr.

IKEA flyttar in i hjärtat av Stockholm i Bibliotekstan och öppnar en spännande modegalleria med morgondagens stjärnor. De 25 kandidaterna har valts ut av en jury från tävlingen GARDEROB p

Tävlingsuppgiften är att visa sin kreation i en garderob från IKEA på ett fyndigt sätt. Utrymmet är litet, men funktionellt och de tävlande måste visa prov på stor uppfinningsrikedom. En annorlunda modeshow utan catwalk och fotomodeller.

www.ikeagarderob.se. Juryn består av Margareta van den Bosch (Kreativ rådgivare H&M), Ann-Sofi Back (Designer), Cia Jansson (Mode och Kreativ chef Elle), Elin Kling (Modepersonlighet), Pär Lernström (Programledare) och Tina Björeman (Pressansvarig IKEA). Vinnaren kommer att få ett stipendium på 50.000 kr.

- IKEA brinner för svensk design och har gjort många samarbeten med formgivare genom åren. Det känns väldigt kul att nu skapa ett forum för oetablerade designers. Det är svårt att hitta en bättre plats än i en PAX garderob, säger Tina Björeman, IKEA.

Hela aktiviteten heter GARDEROB och med denna hoppas IKEA på ett spännande möte mellan oetablerade modeskapare och klädintresserade människor. IKEA vill på detta sätt inspirera och stimulera nya stjärnor att skapa sig en personlig stil. Det kan vara vackert, tankeväckande, sexigt eller bara praktiskt mode som underlättar vardagen.

• ikea koncernen i sverige

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 33 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 280 varuhus i 25 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 28 språk. www.ikea.se

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70