IKEA gratisbuss blir koldioxidneutral

Idag invigs den nya IKEA bussen som kör kunder från Stockholm stad till IKEA i Kungens Kurva. Bussen drivs av 100 procent rapsolja, RME, och är därmed koldioxidneutral. Årligen åker mer än 250 000 personer med IKEA bussen.
IKEA vill spela en aktiv roll i att minska klimatpåverkan genom att bland annat förbättra den övergripande energieffektiviteten och minska utsläppen av växthusgaser. Den nya bussen bidrar till att minska belastningen på miljön genom minskade koldioxidutsläpp. Samtidigt har den nya bussen plats för 45 sittande resenärer. Det är 10 fler än den gamla bussen, vilket gör att ytterligare 200 personer om dagen kan lämna bilen hemma när de ska till IKEA.

– Alla små miljösteg vi tar har betydelse för den totala inverkan på vår omvärld och det känns bra att vi nu har fått möjlighet att bjuda våra kunder på en koldioxidneutral färd till IKEA varuhuset, säger Anders Gyhlenius, varuhuschef IKEA Kungens Kurva.

Den som handlar saker som inte får plats på en buss kan välja att få dem hemkörda med hemtransport. På IKEA Kungens Kurva är vi glada över att vår leverantör av hemtransporter valt att satsa på miljöbilar så att produkterna också kan transporteras på ett mindre miljöbelastande sätt.

IKEA bussen som går till Kungens Kurva har funnits sedan mitten av 1980-talet. Från början var bussen en service för turister men har kommit att bli ett uppskattat färdmedel för många som vill komma till IKEA.
Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige
0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

Anders Gyhlenius, varuhuschef IKEA Kungens Kurva
0733-53 12 39, anders.gyhlenius@ikea.com